Hur står det still igentligen, får man publicera inscannade artiklar om man dessutom skriver vilken tidning och nummer det är?
Man ser ju hela artikeln/sidan som den ser ut i den riktiga varianten?
Osäker på hur det ligger till med detta men det har ju Du koll på - erkänn! :h
Hur står det still igentligen, får man publicera inscannade artiklar om man dessutom skriver vilken tidning och nummer det är?
Man ser ju hela artikeln/sidan som den ser ut i den riktiga varianten?
Osäker på hur det ligger till med detta men det har ju Du koll på - erkänn! :h
Nej det får du inte utan tillstånd.
Angående att man får citera så har jag för mig att du får citera en viss mängd av texten. 15%, kan det stämma?
Antar att detta gärna tas upp när detta blir aktuellt...
Hos tandläkaren läser man en tidning och ser hela artikeln, vet vilken tidning det är men man betalar inte ett öre och varken mottagningen eller den som sitter och väntar/läser har tillstånd att visa artikeln?
Då undrar åtminstonde jag om jag inte får scanna in och visa en artikel från en tidning där man ser vilken tidning det är osv...
Ja jag vet, lite dumt detta och jag förstår att jag inte får men vill driva det lite att lagar och regler är lite "hej kom och hjälp mig", men sånt är vårat samhälle nu förtiden :l
Vad gäller citering, man får citera en text flera gånger, hur räknas då dom där 15%? Är det per citering eller är det totalt? Gissar väl att det är totalt ;)
Hos tandläkaren läser man en tidning och ser hela artikeln, vet vilken tidning det är men man betalar inte ett öre och varken mottagningen eller den som sitter och väntar/läser har tillstånd att visa artikeln?
Går bra eftersom du inte gör en kopia av artikeln.
Sharkie skrev:
Då undrar åtminstonde jag om jag inte får scanna in och visa en artikel från en tidning där man ser vilken tidning det är osv...
Nej, du får inte kopiera en artikel utan att fråga den som har upphovsrätten.
Sharkie skrev:
Vad gäller citering, man får citera en text flera gånger, hur räknas då dom där 15%? Är det per citering eller är det totalt? Gissar väl att det är totalt ;)
Det står också att det du citerar också skall vara relevant för din använding av det, inte mera. Att citera en hel artikel uppdelat i smådelar går tyvärr inte.
Angående att man får citera så har jag för mig att du får citera en viss mängd av texten. 15%, kan det stämma?
Nja, det är ju omöjligt att säga. 15 procent av en bok på 100 sidor blir 15 sidor. Det kallar inte jag citat. Lagen säger att det ska ske med "god sed". Troligtvis avgörs det med prejudikat.
URL skrev:
Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet
Nja, det är ju omöjligt att säga. 15 procent av en bok på 100 sidor blir 15 sidor. Det kallar inte jag citat. Lagen säger att det ska ske med "god sed". Troligtvis avgörs det med prejudikat.
URL skrev:
Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet
Nu när jag tänkt efter lite var det var jag hade hört 15% så minns jag att det stod i en skolbok som handlade om internationell ekonomi.
Det stod något i stil med att man inte fick lov att kopiera sidor ur boken. Man fick gärna citera om man uppgav källan och mängden var 15%.
Men detta gällde alltså då just denna specifika bok.
Jag läste i senaste numret av Internetworld (tror jag att det var) att redaktionen hade uppmärksammat att någon hade scannat in tidigare nummer av tidningen och publicerat på nätet i PDF-format. De tyckte att det var bra jobbat.
Jag läste i senaste numret av Internetworld (tror jag att det var) att redaktionen hade uppmärksammat att någon hade scannat in tidigare nummer av tidningen och publicerat på nätet i PDF-format. De tyckte att det var bra jobbat.
Men det gör inte alla och utan ägarens tillåtelse är det olagligt.
Men det gör inte alla och utan ägarens tillåtelse är det olagligt.
Nej, det är ju en självklarhet. Vad vill du ha sagt?
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25