webForumDet fria alternativet

Enskild firma - Olika arbete

Företagande

14 svar · 1 156 visningar · startad av Poffe

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag håller på att starta upp en enskild firma då jag ska starta eget som massageterapeut. Men saken är den att jag även har lite andra mindre affärsplaner inom helt andra områden, bl.a. internetförsäljning.

Kan jag köra allt under samma företag? Vad ska jag idåfall skriva på papprerna till skatteverket under vad företagets sysselsättning kommer att vara.

Medlem sedan sep. 2004131 inlägg

Det ska inte vara några problem, skriv bara upp alla de saker du tänker syssla med. Men ring skatteverket för säkerhets skull o kolla, det går snabbt,

/Daniel

Medlem sedan nov. 2003196 inlägg

har för mig när jag fylde i min papper frö att starta upp mitt företag så kunde jag fylla olika områden som jag skulle jobba med och i vilken utsträckning, men som daniel234 säger ring skatteverket så det blir rätt.

Tack för informationen! Glömde fråga det när jag pratade med dom idag men jag slår en signal imorron också då får vi se hur det verkligen står till.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Kolla även upp om det finns ngn ekonomisk fördel med att ha olika bolag för de olika verksamheterna. Skatteverket är kanske inte rätt ställe att fråga det på. :)

Medlem sedan juli 20041 081 inlägg

Nicrosoft skrev:

Kolla även upp om det finns ngn ekonomisk fördel med att ha olika bolag för de olika verksamheterna. Skatteverket är kanske inte rätt ställe att fråga det på. :)

Han ska inte ha bolag, han skulle ju starta som enskild näringsidkare.

ade skrev:

Nicrosoft skrev:

Han ska inte ha bolag, han skulle ju starta som enskild näringsidkare.

Ja, och?? Enskild firma är en bolagsform precis som AB.

Medlem sedan juli 20041 081 inlägg

Enskild näringsidkare är ju personens egna ekonomi. I ett handelsbolag eller aktiebolag kan du inte själv gå och ta ut hur mycket pengar du vill ur företaget osv.

Ensilkd näringsidkare är endast skattesedel för personen, inget bolag.

Oavsett vad du vill kalla det så kan man ha mer än en enskild firma registrerad. Det var det jag tyckte att han skulle kolla upp om det fanns någon fördel med.

Medlem sedan feb. 200519 inlägg

ade skrev:

Enskild näringsidkare är ju personens egna ekonomi. I ett handelsbolag eller aktiebolag kan du inte själv gå och ta ut hur mycket pengar du vill ur företaget osv.

I det fallet är det ingen skillnad på enskild firma och handelsboalg. Även om handelsbolaget är en egen juridisk person så är det inget skattesubjetk vilket innebär att det är deläagran som bekskattas för resultatet precis på samma sätt som om det varit en enskild firma. Eftesom man på så vis inte kan vara anställd i sitt eget HB så tar man ut pengar precis som man vill under året och beskattas sedan för sin del av resultatet.

Nicrosoft skrev:

Oavsett vad du vill kalla det så kan man ha mer än en enskild firma registrerad. Det var det jag tyckte att han skulle kolla upp om det fanns någon fördel med.

Visst är det ett bolag fast man kör enskilt. Däremot visste jag inet att man kunde ha fler enskilda firmor, hur blir det då med org. nr?

Men vad skulle det då vara för fördel med att ha flera för olika verksamheter? Känns som om det bara blir mer pappersjobb.

Poffe skrev:

Men vad skulle det då vara för fördel med att ha flera för olika verksamheter? Känns som om det bara blir mer pappersjobb.

Det är det jag inte vet men som jag tycktre att du skulle kolla upp. Jag gör jobb åt en som har mer än en enskild firma och därför borde det finnas en fördel med att skilja på dem.

R. Jag har frågat min "partner", får se vad han svarar.

Medlem sedan feb. 200519 inlägg

Nicrosoft skrev:

Poffe skrev:

Det är det jag inte vet men som jag tycktre att du skulle kolla upp. Jag gör jobb åt en som har mer än en enskild firma och därför borde det finnas en fördel med att skilja på dem.

R. Jag har frågat min "partner", får se vad han svarar.

Det finns inga skattemässiga fördelar om det är det ni funderar på. Alla företagen deklareras var för sig fram till en viss punkt, sedan slås summan av dem ihop och slutet av deklarationen är gemensam för alla företagen. Fördelen med olika firmor är ju bl a att inte fru Svensson får en faktura från Internetshop av rörmockaren efter att han har varit och lagat ett läckande rör, alternativt kommer räkningen för en tillverkad hemsida från VVS-bolaget. En annan faktor kan vara att man driver två verksamheter varav bara den ena är momsredovisningsskyldig. Ligger det då i samma bolag får man bara dra av den ingående momsen med 50% (utgår från att verksamheterna omsätter lika mycket) på sådant som används i bägge verksamheterna sm ex datorn, kontorsmaterial, bensin om man har bil mm. Det finns fler andra orskaker till att vill ha varje verksamhet under egen firma detta var bara två exempel.

Medlem sedan juli 2004181 inlägg

ade skrev:

... ... ...

Vad det gäller F-skattebeviset så står denna utfärdat på personen ifråga, d.v.s. personens personnummer. När det kommer till momsreg.nr/VAT-nr så finns möjlighet att separera på olika bolag eftersom detta är uppbyggt på formen (i EU/Sverige) SEyy[ORGNUMMER]xx. Så möjligheten finns alltid.

Kan hålla med om att det kan vara skönt för kunderna att få klarhet i vilket företag som är vilket.

I mitt fall är det dock så att i ena verksamheten kommer jag endast använda mitt namn, alltså inte registrera något hos bolagsverket. I den andra verksamheten tänkte jag dock registrera ett företagsnamn.

Som jag fattat det och som luna skrev så är F-skatten skriven på mig som person och inte på ett speciellt företag.

Alltså borde jag kunna använda min F-skatt på båda "företagen", alltså både det registrerade och det icke registrerade. Men hur blir det med momsnummret?

På så sätt kan jag alltså skriva olika företagsnamn på fakturorna när de kommer från antingen mitt första (mitt namn) eller mitt andra (det reggade firmanamnet) företag. Stämmer det eller har jag fått allt om bakfoten?

Är det skatteverket eller bolagsverkat man ska vända sig till med sånna här frågor?

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)