Sitter med mitt projektarbete som går ut på att starta upp min egna lilla firma som säljer skoltröjor. Detta är inte UF, utan egentligen bara på papper, dvs inga riktiga kostnader/intäkter finns. Iaf nu när jag håller på att skriva om detta så börjar jag fundera på vad som ska vara med. Företaget ska endast synas på nätet, och i reklamkampanjer men beställningar av tröjor sker via hemsidan för att dra ner på personalkostnader.
Jag har gjort så här än så länge:
Skriver ner i Word och sätter rubrik på varje sida som "Kostnader", "Priser" osv och förklarar lite på dom sidorna och visar lite siffror osv. Är det ett bra sätt tro?
Sen e tanken att jag har en sida med budget, kalkyl och allmänt sammanfattat alla siffror. Blir det för tunt?
Om jag skulle starta företaget nu, vad finns för bidrag till allt? Jag får ju knappast lån om jag inte har egna tillgångar som kan betala dom?
Tacksam om ni har invändningar!
ps. Har skrivit ner dessa som saker att ta upp i arbetet:
*Budget
*Inköpspriser
*Tröjor (leverantörer, färger)
*Personal
*Fraktfirma (UPS, Schenker, Posten?)
*Tryck (vem sköter trycken, plåtar+annat är dyrt)
*Lån?
*Mängdrabatter för kunderna
*Olika plagg (t-shirts, byxor och luvtröjor)
*Lokal? (har tänkt på lägenhet)
Fraktfirma och tryck kan du lägga under leverantörer. Budget och lån under kapital. Plagg och tröjor under produkt och mängdrabatt under marknadsföring.
Bidrag kan du få via riskapitalister, men då måste ju din affärsidé ge en rejäl avkastning.
Att få finansiering via riskkapitalister till den typen av projekt är uteslutet. Det är inga problem att få banklån om man har en bra idé samt trovärdighet och erfarenhet, samt går i personlig borgen för företagets lån. Annars så finns ALMI, men också lån av nära och kära.