webForumDet fria alternativet

Ta betalt för säkerhets hjälp

Juridik

3 svar · 293 visningar · startad av skarbratt

Medlem sedan juli 2000325 inlägg
Frågan#1

Kanske mer en moralisk fråga än juridisk, men har ditigare (många år sedan) arbetat på ett företag och satt idag och surfade på sidor som företaget utvecklat.

Hittade massa säkerhetsluckor. Alvaliga, och vet att sidorna varit utsatta för attacker.

Vad skall man göra? Visst man kan bara säga till vart felen finns, men tja, själv blev man ju "friställd" när det gick dåligt för företaget.

Kan man erbjuda dem att man mot betalning berättar om säkerhetsluckorna?

Vad tycker ni? Vad hade ni gjort?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag tycker absolut att du kan göra det mot betalning. Men tänk efter hur du formulerar dig, så det inte uppfattas som utpressning. Så som jag ser det är det inget konstigt alls i att man betalar en konsult som förbättrar säkerheten hos en. Det kniviga är just hur du lägger fram saken, när det handlar om brister som du redan känner till.

Medlem sedan juli 2000325 inlägg

Tja, grenen är ju dock att när jag arbetade där fanns inte luckorna, men jag vet hur vissa medarbetare arbetade och vad jag fixade åt den på min tid, och nu finns jag ju inte där och fixa längre... Så det är ju nya grejer....

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Skriv bara att du har varit inne på site och funnit flera säkerhetsbrister och att du på konsultbasis kan hjälpa till med att säkra upp deras website om de är intresserad av sådan hjälp.

- M

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)