Här ska det sökas a-kassa och som ett led i det har jag fått ett arbetsgivarintyg från gamla jobbet, men jag fattar inte en sak.
Under Inkomst har månadsinkomsten fyllts i (antar att det är ett genomsnitt av vad jag tjänat under den aktuella perioden) och enligt vad jag förstår av de förtryckta instruktionerna ska alla rörliga ersättningar och tillägg räknas med, som ob-tillägg, övertid osv. Men semesterersättning, räknas inte det in?
När jag kikade igenom några lönespecar låg jag konstant över summan som de uppgett, för det måste ju vara bruttolönen man ska kika på?
Jag fattar ingenting. :q :)
Jag frågar här för att a-kassan fimpade sin telefontid i samma ögonblick jag sträckte mig efter telefonen :bla och jag vill få ordning på detta. Det står inget om sådana här specifika frågor på hemsidan heller.
Jag är också nyfiken på det här. Jag jobbar 10h/vecka med 70-100% OB vilket ökar min månadslön med runt 5-6000 kr. Det vore väldans kul att få höra att OB-tillägget är till bas för a-kassenivån :)
Jag är också nyfiken på det här. Jag jobbar 10h/vecka med 70-100% OB vilket ökar min månadslön med runt 5-6000 kr. Det vore väldans kul att få höra att OB-tillägget är till bas för a-kassenivån :)
Nä, semesterersättning räknas inte som a-kassegrundande inkomst (eller hur man ska uttrycka det) vilket suger! Ska man straffas när man söker a-kassa för att man råkade ha semester när man väl jobbade? :q :bla
Nä, semesterersättning räknas inte som a-kassegrundande inkomst (eller hur man ska uttrycka det) vilket suger! Ska man straffas när man söker a-kassa för att man råkade ha semester när man väl jobbade? :q :bla
Semestern räknas med även om det blir indirekt. I den arbetade tiden räknas semserdagar som arbetad tid. Din månadslön eller timlön påverkas ju inte av din semesterrätt, det är inte så att man anger din totala inkomst för en period utan din lön per enhet som då kan vara timmer, dag, vecka eller månad.
Om man har OB eller övertidsrsättning som är en naturig del av lönen så ska den ingå i lönen, dvs jobbar man alltid helger så är OB-ersättningen med i beräkningen, jobbar man övertid en gång för att det just då r mycket att göra s ingår det inte.
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25