webForumDet fria alternativet

Dröjsmålsränta

Juridik

5 svar · 448 visningar · startad av Dino

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg
Frågan#1

Har en faktura med fakturadatum 2005-01-20 och förfallodatumet 2005-01-30. Men jag har för mig att det riktiga förfallodatumet enligt lag skall vara 30 dagar från och med fakturadatumet. Och att företag sätter en eller två veckor bara för att få in pengarna snabbare. Så min fråga är, får ett företag ta ut dröjmålsränta om skillnaden är mindre än 30 dagar.

Tacksam för svar och referenser till paragrafer i lagen om detta.

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Här hittar du allt du behöver veta. :)
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19750635.HTM

Medlem sedan sep. 2004131 inlägg

30 dagar brukar vara det normala men det kan avtalas bort. Skriver du vid beställning att du tillämpar 10 dgr så är det det som gäller! Om inte kunden motsätter sig detta och ni kommer överens om något annat. Dröjsmålsränta får man så vitt jag vet ta ut från första dagen.

/Daniel

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Massa fackspråk, i länken, men kontentan är väl att det är 30 dagar som gäller. (Eller?)

Om jag som kund inte blivit tillfrågad eller tagit del av något skriftligt, då kan inte företaget kräva att ha pengarna innan 30 dagar.

Medlem sedan dec. 2000485 inlägg

30 dagar är om inget annat är sagt. Kom dock ihåg att företag oftast skriver in förfallodagen på fakturan, det är då det datum som gäller. I praktiken är det som att du får ett gratis lån tills dess att du skall betala, många företag vill ju ha lång tid på sig att betala, men ge så kort tid som möjligt att få betalt.

3 § Försittes betalningstiden för fordran vars förfallodag är bestämd i förväg, utgår ränta på fordringen från förfallodagen

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

D3VaST8D skrev:

30 dagar är om inget annat är sagt. Kom dock ihåg att företag oftast skriver in förfallodagen på fakturan, det är då det datum som gäller. I praktiken är det som att du får ett gratis lån tills dess att du skall betala, många företag vill ju ha lång tid på sig att betala, men ge så kort tid som möjligt att få betalt.

3 § Försittes betalningstiden för fordran vars förfallodag är bestämd i förväg, utgår ränta på fordringen från förfallodagen

Om det står tio dagar på fakturan, men inget annat avtal reglerar betalningsdagen, och man inte tidigare betalat någon faktura inom tiodagarsgränsen, så kan företaget inte ta ut någon dröjsmålsavgift förrän efter 30 dagar.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)