Går en datautbildning på IT-universitetet och det blir ganska dyrt med böcker och resor. Varje terminen går ca 2000 :- till kurslitteratur och 970 :- per månad till månadskort för kollektivtraffik.
Det jag undrar är om det finns någon möjlighet att göra avdrag för kurslitteraturen och/eller mina utgifter för resorna till skolan.
Nej, det går inte. Den enda kurslitteratur man får dra av är om man går en utbildning som är nödvändig för att kunna behålla sitt arbete. Andra studier är inte avdragsgilla.
För resor är det till och från arbete som gäller.
Sjukt att man varken får dra av kurslitteratur eller studielån, men det ska väl vara svårt att plugga tycker politikerna... :l
Nej, det går inte. Den enda kurslitteratur man får dra av är om man går en utbildning som är nödvändig för att kunna behålla sitt arbete. Andra studier är inte avdragsgilla.
För resor är det till och från arbete som gäller.
Sjukt att man varken får dra av kurslitteratur eller studielån, men det ska väl vara svårt att plugga tycker politikerna... :l
Stefan har rätt! Själv studerade jag samtidigt som jag jobbade och då var det ämnen som relaterade till jobbet. Då är det godkänt att dra av kurslitteratur.