webForumDet fria alternativet

Ta betalt för webdesign, hur?

Företagande

6 svar · 843 visningar · startad av SimOnline

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg
Frågan#1

Jag blir 17 år i januari och håller på med att göra hemsidor. Än så länge har jag fått ett par betalda uppdrag, det ena utbetalades som lön från företaget och det andra betalades svart :r (det var faktiskt från min pappa, så :OO)

Nu hade jag tänkt att få lite fler uppdrag, men jag vet inte riktigt hur allting funkar med betalning, skatter osv. Vad är bäst för mig?

Finns det inte någon gräns på 16000kr per år eller nåt, under det behöver man inte betala skatt, eller nåt? Jag kan aldrig tänka mig att jag kommer över 16000kr per år, det är ju en ren hobbyverksamhet och jag tar inte hutlöst betalt ;)

Kan jag bara som privatperson skicka ut en faktura till kunden och ta betalt, utan att behöva göra något mer? Eller vad gäller med skatter och moms etc?

Jag hittar ingen riktigt bra information om detta vare sig på webforum eller på google, men jag kan ju iofs ha missat något.

Medlem sedan dec. 20046 inlägg

min åsikt

är att det kommer att bli svårt att få kunder om du tänker jobba med det som hobbyverksamhet.

det är ingen hobbyverksamhet att arbeta med kunder. kunder är krävande och jävligt jobbiga och har en tendens att lämna en utan fritid.

bilda firma (enskild firma kanske - din pappa borde kunna bistå med råd där). F-skattsedel är bra om man vill driva företag.

Att bygga webbsida till sin far är en sak. Att sitta ensam under tidspress och med skägget i brevlådan när sidan plötsligt ska vara brangul och med javascript och funka med "alla" browsers är inte alls lika kul.

Medlem sedan juli 20041 081 inlägg

Om du vill starta hobbyverksamhet så tar du betalt helt som vanligt. Och hobbyverksamhet är inget du registrearar utan du bara redovisar hur mycket du har tjänat i en inkomstdeklaration. Då kommer det dras, skatt, egenavgifter och schablonavgifter.

Schablonavdrag är som momsen, 25% egenavgifte blir 21% och skatten är jag osäker på om det är din personliga.

Det dras ungefär lika så som på ett företag fast det är mindre arbete.

Det kan bli svårt att få företag som anställer dig jämnt på grund av att då kan du begära semester osv vid anställning så det är osäkert för dom.

Gå in på https://www.rsv.se och läs mer om detta i deras broschyrer.

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Du kan även ta betalt via Bolagskraft.
De fakturerar din arbetsgivare och betalar lön till dig. Vad jag förstått försvinner inte så värst mycket i administrationen.
Bra lösning för personer utan F-skattsedel.

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

Brantis skrev:

Du kan även ta betalt via Bolagskraft.
De fakturerar din arbetsgivare och betalar lön till dig. Vad jag förstått försvinner inte så värst mycket i administrationen.
Bra lösning för personer utan F-skattsedel.

Jag har tittat lite på Bolagskraft och det verkar nog vara ett ganska vettigt alternativ. De 7% som de tar är det nog värt för att slippa pappersarbetet.

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

För projektanställningar bör inte risken vara speciellt stor för arbetsgivaren, då kan man enkelt räkna in semesterersättningen i överenskommen lön bland annat. Men det är ju helt klart enklare med någon som sköter sig själv och bara skickar en faktura.

Medlem sedan juli 20041 081 inlägg

7 % av nettot. Men tänk på att du lägger stort ansvar på bolagskraft och att du måste lita på dom!

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)