webForumDet fria alternativet

OEM-versioner lagligt/olagligt

Juridik

40 svar · 1 647 visningar · startad av celeroxdesign · sida 3 av 3

Frågan, av celeroxdesign

Hej! Jag surfade in på <http://www.oem-software.biz> för någon dag sedan och såg att de sålde OEM-versioner till ett grymt bra pris, jag vet att OEM-versioner inte innehåller någon manual eller box etc. men det är inte så viktigt. Men min fråga är: Är det lagligt att köpa/sälja/använda OEM-versioner som man inte får till en hårdvara? Finns det någon man kan vända sig till i ett sådant här ärende

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

Anledningen till att jag tog upp aktiveringen var att någon frågade om vilka delar av datorn som var definitionen av "den här datorn".

Väl aktiverad är licensen knuten till just den datorn. När den inte är aktiverad så finns det naturligtvis inte någon som helst koppling till "den här datorn" och kan rimligen säljas hur som helst. Om det är lagligt eller inte vet jag inte.
En aktiverad skiva blir krångligare att sälja då du får flytta licensen 2-3 ggr innan den spärras. Efter det måste man ringa till microsoft.

Grundfrågan: Är det lagligt att köpa/sälja/använda OEM-versioner som man inte får till en hårdvara?

Jag tolkar nedan som svaret är NEJ.

Enligt dustinpartner så säger Microsoft att en hårddisk eller liknande måste köpas för att det ska vara tillåtet att sälja en OEM version av windows XP.

Enligt en småhandlare så godtar dom att man köper i princip vad som helst för att du ska få köpa en windows XP.

Enligt microsoft:

4. Jag vill distribuera en Windows XP-programvaruenhet tillsammans med en hårdvarukomponent. I det nuvarande systemutvecklaravtalet står det att jag måste distribuera ett operativsystem för bordsdator med en nödvändig hårdvarukomponent. Vad är en nödvändig hårdvarukomponent?

En "nödvändig hårdvarukomponent för datorer" är en hårdvarukomponent som inte är kringutrustning, men som är nödvändig för de datorsystem som systemutvecklaren bygger/tillhandahåller. Microsoft överlåter beslutet om vad som är viktigt för ett datorsystem till PC byggarna eftersom vi tror att de är experter på hårdvara för datorsystem. Några exempel på nödvändiga komponenter är interna diskettenheter, minne, tangentbord och mus.

För övrig programvara, t ex Office, gäller att man måste köpa den OEM-licensen tillsammans med ett helt datorpaket.

:h

427 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
293 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
297 ms — ändringar (db)