webForumDet fria alternativet

Personal Företags Skatt?

Företagande

14 svar · 528 visningar · startad av flumpa

Medlem sedan jan. 2003247 inlägg
Frågan#1

Jag har ett litet problem, det är så att jag ska starta upp ett
företag inom en väldigt snar framtid.

Här kommer problemet:

Jag och en kompis ska göra en brochyr som vi ska få 7000 + moms för att göra. Betalingen får jag när företaget är registrerar.

Vi har sagt att vi ska dela på pengarna allså att vi får 3500 kr
var.

Nu när jag ska betala kompisen för sin del så undrar jag på hur mycke av dom pengarna kommer mitt företag att behöva betala i avgifter och skatter? dvs vad blir kvar av 3500 om man inte räknar med den skatt som kompisen kommer bli tvungan att betala?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Skall du betal kompisen från ditt eget företag? dvs hans del av de 3500:-? Då måste du som företagare innehålla skatt (hans) och arbetsgivareavgifter på beloppet. Du kan räkna med ca 35% på arbetsgivareavgifterna. Hans del borde bli ungefär hälften dvs 1700:--1800:-

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Borde vara bättre att båda skapar ett "företag" sk f-skattsedel. Så blir det nog billigare!

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Mc Fetto skrev:

Borde vara bättre att båda skapar ett "företag" sk f-skattsedel. Så blir det nog billigare!

Om dom ska fortsätta arbeta ihop, men om det bara gäller för ett arbete känns det tämligen dumt.

F-skatte sedel kommer jag att få men vill inte gärna starta något
med kompisen. Kommer inte att öppna företaget bara för en kund.

I alla fall, blir det biligare om "jag" tar ut lönen och ger pengarna sen till kompisen?

flumpa skrev:

I alla fall, blir det biligare om "jag" tar ut lönen och ger pengarna sen till kompisen?

Det låter väl som svartlön det ;) Men det blir nog inte mer pengar iaf, för om du tar ut vinst så får du nog räkna med att ~50% försvinner i skatt/avgifter.

Så av dom av 3500 kr så får kompisen ungefär halva beloppet?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Skall du betala ut pengarna till honom som lön blir du dessutom arbetsgivare= mer pappersarbete. Köp ngt till honom som han vill ha som du kan dra av i firman..

Nicrosoft skrev:

Skall du betala ut pengarna till honom som lön blir du dessutom arbetsgivare= mer pappersarbete. Köp ngt till honom som han vill ha som du kan dra av i firman..

Lär du ut skattefiffel nu? :bla ;)

Gein skrev:

Nicrosoft skrev:

Lär du ut skattefiffel nu? :bla ;)

:h

Men de får man ju inte.. =D
Tänkte något sånt i början men de känns inget vidare bra.
Efter som jag inte är insatt i att driva företag så tänkte jag mig mer om det är någon som kan redogöra för mig vad de är i skatt man betalar typ:

Arbetsgivar avgift = 30 %
Moms =
osv.

Skulle vara jätte tacksam om någon kan beskriva hur man räknar.
Har inte hunnit sätta mig in i de.

Please =)

Nicrosoft

Kollade på din sida.
kan tipsa om att du kanske skulle ha lite mindre text storlek och att sidan inte ändrar storlek beroende på vilken sida man är på. =)

flumpa skrev:

Nicrosoft

Kollade på din sida.
kan tipsa om att du kanske skulle ha lite mindre text storlek och att sidan inte ändrar storlek beroende på vilken sida man är på. =)

Jo, jag vet. Det blev bara en snabb "tillfällig" lösning som varat ett år eller ngt... :)

Är fortfarande intresserad av någon form av mall hur man räknar ut kostnaden?

Var inne på startaeget och hittade de jag sökte..

Tack för hjälpen i alla fall

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)