När det handlar om så få som 1-5 beställningar om dagen, så är det nog naturligt med så stora svängningar. Se det som att du har ett statistiskt underlag som är för dåligt för att kunna dra några slutsatser om hur många dagliga beställningar du får. För dig är det nog mer givande att göra statistik över hur många beställningar du får per månad, och sedan försöka dra slutsatser om varför det varierar.
Jag har ju ett webbhotell som det går förhållandevis bra för. Saken är den att man märker hela tiden att mängden beställningar på en dag hela tiden varierar väldigt kraftigt. En vecka kanske jag får 4-5 beställningar om dagen, men så kommer två veckor där jag bara får 1-2 beställningar om dagen. Sen kommer det flera, sen mindre igen etc.
Jag ser inte något mönster i det hela, och håller på o bli knäpp i analyserandet. Jag har kört lite enkel data-mining i c:a ett halvår där jag kollar upp antalet beställningar, varifrån de kommer etc och kollar hur det länkar samman med vädret, temperaturer, världshäldelser (så som OS etc), men inte kunnat hitta några mönster.
Det enda jag kunnat märka är att det är något mindre på helgerna, men det är ju fullt normalt.
Någon som kan tänka på nått som jag inte tänkt på? Eller är detta ett känt faktum att det helt enkelt går upp och ner och ingen vet varför? Jag har hört efter litegrann bland mina återförsäljare samt andra webbhotellsägare som jag mailar till ibland. De upplever samma fenomen, till viss del.
Jag menar med detta inte att begränsa frågan till webbhotell och liknande, utan till affärsverksamheter i största allmänhet.