webForumDet fria alternativet

Kraftiga variationer i mängden beställningar

Företagande

3 svar · 343 visningar · startad av Peter_B

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg
Frågan#1

Jag har ju ett webbhotell som det går förhållandevis bra för. Saken är den att man märker hela tiden att mängden beställningar på en dag hela tiden varierar väldigt kraftigt. En vecka kanske jag får 4-5 beställningar om dagen, men så kommer två veckor där jag bara får 1-2 beställningar om dagen. Sen kommer det flera, sen mindre igen etc.

Jag ser inte något mönster i det hela, och håller på o bli knäpp i analyserandet. Jag har kört lite enkel data-mining i c:a ett halvår där jag kollar upp antalet beställningar, varifrån de kommer etc och kollar hur det länkar samman med vädret, temperaturer, världshäldelser (så som OS etc), men inte kunnat hitta några mönster.

Det enda jag kunnat märka är att det är något mindre på helgerna, men det är ju fullt normalt.

Någon som kan tänka på nått som jag inte tänkt på? Eller är detta ett känt faktum att det helt enkelt går upp och ner och ingen vet varför? Jag har hört efter litegrann bland mina återförsäljare samt andra webbhotellsägare som jag mailar till ibland. De upplever samma fenomen, till viss del.

Jag menar med detta inte att begränsa frågan till webbhotell och liknande, utan till affärsverksamheter i största allmänhet.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

När det handlar om så få som 1-5 beställningar om dagen, så är det nog naturligt med så stora svängningar. Se det som att du har ett statistiskt underlag som är för dåligt för att kunna dra några slutsatser om hur många dagliga beställningar du får. För dig är det nog mer givande att göra statistik över hur många beställningar du får per månad, och sedan försöka dra slutsatser om varför det varierar.

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg

Jo, det stämmer nog som du säger. Jag har jämfört månaderna och då är skillnaden bara 10-20%.

Jag tycker bara att det är konstigt att en dålig dag ofta följs av en annan dålig dag, och en bra dag av en bra dag.. dvs de kommer i klumpar ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Peter_B skrev:

Jag tycker bara att det är konstigt att en dålig dag ofta följs av en annan dålig dag, och en bra dag av en bra dag.. dvs de kommer i klumpar ;)

Det är egentligen inget konstigt, när det i alla fall är så få per dag. Jämför med politiska åsikter i väljaropinionen. Går du ut och frågar en slumpvist vald person, kan du på förhand inte ha en aning om ifall han är sosse, moderat eller något annat. Däremot kan du med relativt hög säkerhet förutsäga hur många som kommer rösta på sossarna eller moderaterna i ett val. Ju fler du har, desto mer förutsägbart blir resultatet. Precis som du märkte när du jämförde månadsvis.

Dessutom, du behöver inte gå längre än till dig själv. När du är på kundsidan, är det inte alls självklart vilken dag du går och handlar. Det kan vara vädret som lockar dig till badplatsen istället. Det kan vara något annat som inte alls är väderberoende, tex ett biobesök. Hur som helst är det inte alls självklart att du går och handlar på en dag som utjämnar affärsägarens genomsnitt.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)