webForumDet fria alternativet

En klassiker: rimligt pris f uppdrag?

Företagande

10 svar · 443 visningar · startad av SugarDaddy

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg
Frågan#1

Tjo, precis fått en förfrågan om ett uppdrag på 1-3 månader heltid, primärt ren html-hackande. Kostnadsförslag?
350/h första månaden/160h, 325/h nästföljande månad/160h?

- Sounds fair?

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Svårt att begripa hur du tänker nu.. Snackar du som egen företagare att 350:- är + moms eller att du ska få 350:-/h som anställd? :e

350:- + moms/h som egen företagare är ju inte så himla mycket att orda om, det är för lågt anser jag!

350:-/h som anställd är dock rätt ok! ;)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Hur stor kunskap har du?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Flyttar tråden från Övriga frågor.

Erfarenhet/kunskap 7 år, i normala fall tar jag 400-600/h beroende på kund och uppdrag, men i o m att det här är så pass "lång" tid och heltid så blir jag lite tveksam.
- Bire - hade jag haft 350/h som anställd hade jag skrattat hela vägen till banken :)
350+moms/h mao :)

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Jag skulle tagit det dubbla, men det beror ju även på hur mycket jobb du har att ta tag i och hur viktig den här kunden är för dig.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Skulle nog begärt 500 i timmen. Fast det är klart, HTML är ju lite dussinkunskap...

HTML är ju lite dussinkunskap

- Agree, och då det är ett väl definierat/avgränsat uppdrag finns ju exvis Academic Works slavar m fl med i konkurrensen.
I ett separat webbprojekt från ax till limpa är det ju normalt inte så utan erfarenhet, grupp och meritlista blir avgörande.
I det här fallet värdesätter jag meriten betydligt högre än intäkten plus att nästa två uppdrag precis senarelagts av kunderna för att gå över årsskiftet, läs ny budget, nytt liv... :e
- Nåja, allt har löst sig nu iaf. Bockar och bugar för alla åsikter och kommentarer! :)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Att ta betalt per timme är väl ett relativt värdelöst sätt att arbeta på många sätt.

Du kan ju i princip ligga i soffan och tjäna pengar - orättvist mot kunden. Om du återanvänder material du gjort tidigare blir tiden mindre, men resultatet detsamma. Således har värdet av ditt verk sjunkit extremt i pris om du tar betalt per timme.

Du borde alltså sätta prisnivån efter värdet av tjänsterna i stället för antalet timmar. Ju mer erfarenhet och kunskap (även om den ligger på hög), desto högre värde, och såklart högre prislapp.

Dessutom tillåter inte ett "paketpris" kunden att jämföra dig med andra personer med samma tjänster (vilket är bra för att slippa listor med de "billigaste"). Priset är egentligen en ganska ointressant faktor så länge som värdet av tjänsten är maximal för kunden.

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

En stor smula OT, men...

Academic Works slavar

Vad tar dom betalt? Någon som vet?

Att ta betalt per timme är väl ett relativt värdelöst sätt att arbeta på

Jo men;

det är ett väl definierat/avgränsat uppdrag

Sitta på plats på företaget, "slava" men med garanterat inkomst - arvode till rätt pris, jag är lättköpt, nästa två uppdrag börjar inte förrän i december, hellre en krona i handen osv... :e

Priset är egentligen en ganska ointressant faktor så länge som värdet av tjänsten är maximal för kunden.

- True, men är budget överskriden så är den. Jag har inga probs med att "hora" ett tag så länge jag ges möjlighet att träffa mina nuvarande kunder när de vill.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)