webForumDet fria alternativet

PUL ?

Juridik

1 svar · 229 visningar · startad av aasah

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg
Frågan#1

Jag har aldrig läst själva lagen, däremot hört andras kommentarer om den. Eftersom jag nu jobbar med en site känner jag mig tvungen att reda ut diverse frågeställningar... :(

1. Finns det någon möjlighet att få tag i denna eländiga lag via nätet? Eller en vettig sammanfattning avseende vad som gäller för hemsidor?

2. Har för mig att man inte får namnge någon utan deras uttryckliga tillstånd? Om jag explicit skriver att registrering innebär att man godkänner att man kan bli citerad (inom siten), är man i hamn då?

3. Vad gäller för angivande av fakta? Jag menar jag vill kunna konstatera att en viss bok är skriven av en viss författare. Det måste väl i alla rimligheters namn kunna skrivas utan att PUL bryr sig?

4. Min site kommer att innehålla en del frågesporter. Om jag gör en frågesport om en känd (ej svensk) person, bryter jag mot PUL då? Känner inte riktigt för att skicka ett brev till personen och be om tillstånd.... Misstänker att det skulle drunkna i fanposten... som jag vet är betydande. Frågesporten skulle ju självklart röra sig kring allmänt kända fakta om vederbörande.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Du hittar nog det mesta här:
https://www.pul.nu

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)