webForumDet fria alternativet

Tjäna pengar på sin sida?

Marknadsföring

5 svar · 741 visningar · startad av dr_damir

Medlem sedan mars 2003132 inlägg
Frågan#1

Hej!

När jag surfar runt på nätet kommer jag ofta in på sidor där det visas reklam i form av banners.
Jag har ett litet intresse för både pengar och webdesign och frågan som poppar upp i mitt huvud är ofta hur mkt tjänar man eller kan man tjäna på sådana banners.
Någon som vet eller har egen erfarenhet?

Tack!

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Oftast handlar det inte om speciellt stora intäkter från reklamen på sidan, om man nu inte säljer annonsutrymmet på egen hand. Ofta räcker det till för att täcka utgifterna som sidan har, men inte så mycket mer.

Folk är i regel ganska duktiga på att känna igen och låta bli att klicka på reklam. Det är förmodligen enklare att tjäna pengar genom att sälja varor eller tjänster via en sida, det har i alla fall varit det när jag har provat.

Hur mycket vill du tjäna på sidan?

tjena!
min mening är i första hand inte att "tjäna" pengar på en sida som erbjuder någonting förhoppningsvis många vill ta del utav, men ändå få något för det arbete man ändå lägger ner på en sida.

Det skulle vara kul att få se några verkliga exempel från personer som har tjänat pengar på banners eller annan reklam på sin sida.
om det finns skulle jag gärna ta del av detta.

Tack

Medlem sedan sep. 20049 inlägg

Hej dr_damir!

Det kom visst inga fler svar här, jag vet varför. Dels är det så att man vill hålla den exakta förtjänsten för sig själv, lite affärshemlighet alltså. Dels är det så med oss som är annonspublicister åt Google AdSense att vi är enligt avtalet med dom helt förbjudna att tala om vad dom betalar (och man vill inte så gärna stöta sig med dom).
Men ändå, det går att säga så här, lite kan du tjäna, mer än kaffepengar, om du bara har besökare till din sida. Du bör nog ha minst 2000 UB/månad om det ska vara någon idé att börja. Men har du det så testa att gå med i AdSense, det kostar inget och du märker snart hur mycket det ger.

/Bengt L

Medlem sedan sep. 2002252 inlägg

Jag skulle vilja säga att möjligheten att tjäna pengar beror på vad du har på din sida och då särskilt om du har en egen nisch eller något som finns på alla andra sidor.

Har du en sida som har en nisch så är ju antagligen besökarna intresserad av området och då gäller det ju att vissa passande reklam alltså inte ha de där jäkla webhotell bannerna som man ser på ALLA sidor.

Har själv ingen kommersiel sida så kan inte säga vad som är bäst men vad alla säger så är Adsense från google det bästa valet och det måste ju gälla speciellt när man har en nischad sida eftersom google då lättare kan vissa riktad reklam som dinna besökare då är intresserad av.

Annars finns ju alltid tradedoubler som en hel del faktiskt lyckas känna en hel del pengar genom, men här gäller det också att du väljer reklam som dinna kunder är intresserad av. De flesta annonsörerna på tradedoubler accepterar att du gör egna banners/textlänkar och det kombinerat med att länka direkt till specifika produkter och inte bara annonsörens första sida ska fungera bra.

För att läsa mer om detta ämnet rekomenderar jag WN som innehåller massor med information inom området.

Tack for bra svar!

Tack sa hemskt mkt for bra svar...

Nar jag tanker efter kan jag kanske ocksa forsta att folk inte vill berata hur mkt de tjanar eller far men tack for era tips.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)