webForumDet fria alternativet

Bilda bostadsrätt...

Företagande

7 svar · 454 visningar · startad av MAGGE

Medlem sedan aug. 2000696 inlägg
Frågan#1

Jag bor i en hyreslägenhet där det nu snackas om att bilda en bostadsrättsförening.
Vi var på en panikartad information idag från hyresgästföreningen.
De hade inte speciellt mycket svar ännu och det kommer fler infotillfällen.
Men jag kan inte hålla mig och måste ha svar på vissa frågor.

Ni som har varit med om detta hoppas jag kan svara på mina frågor?

1. Tar föreningen alla lånen? Eller måste både föreningen och de boende ta lån? Eller bara den boende?

2. Blev det billigare att bo när allt var klart? Idag snackades det om att vi skulle få 18% lägre "hyra"?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg
Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Lite småkommentarer:
Vitsen med en brf är bl a att man som medlem är utan personligt betalningsansvar. D v s föreningen tar de lån som behövs för att köpa fastigheten, däremot måste de som önskar bli medlemmar ta lån för att köpa sin andel/nyttjanderätt.

När föreningen köper fastigheten och medlemmarna sina lghtr sker detta till ett lägre pris/kvm för medlemmarna än om man köpt motsvarande på öppna marknaden. Där gör man en "vinst". Sedan är det driftskostnader osv, detta kan oftast engagerade medlemmar påverka mer än ett stort fastighetsbolag. Går att säga en hel del om denna punkt.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Re: Bilda bostadsrätt...

MAGGE skrev:

1. Tar föreningen alla lånen? Eller måste både föreningen och de boende ta lån? Eller bara den boende?

Föreningen tar lån för att köpa loss fastigheten/lägenheterba. Du tar lån för avgiften för nyttjanderätten till din lägenhet.

Den månatliga avgiften skall täcka föreningskostnader (lånen, förvaltning av fastigheten, underhåll av fastigheten ...)

MAGGE skrev:

2. Blev det billigare att bo när allt var klart? Idag snackades det om att vi skulle få 18% lägre "hyra"?

Oftast blir själva avgiften billigare eftesom en del av kostnaden för underhåll läggs på dig (underhåll av din lägenhet, du själv är ansvarig för nästan allt som händer i din lägenhet. Till denna kostnaden kommer kostnaden för dina lån.

däremot måste de som önskar bli medlemmar ta lån för att köpa sin andel/nyttjanderätt.

Jag måste alltså lägga en insats själv? Om jag inte gör det?

Är det någon som har varit med om detta själv?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

MAGGE skrev:

däremot måste de som önskar bli medlemmar ta lån för att köpa sin andel/nyttjanderätt.

Jag måste alltså lägga en insats själv? Om jag inte gör det?

Om du inte gör det, får du bo kvar som hyresgäst. Jag skulle dock rekommendera dig att göra det. Det är nog inte alltför trevligt att vara den enda hyresgästen i en brf. Om allt går rätt till, kommer du få köpa din andel för ett väsentligt lägre pris än vad du senare säljer andelen för. Men kolla upp var marknadsvärdet för lägenheter, motsvarande din i samma område, ligger. Då ser du om det är fördelaktigt i just ditt fall.

Själv flyttade jag in i en brf för två år sedan. Den hade bildats någon gång runt 1999. Hyresgästerna som bildade föreningen, fick betala ca 5-600 000 för en tvåa som min lägenhet. Jag som flyttade in när det redan var en brf, fick betala 1,1 miljoner. Och där ligger marknadsvärdet än idag. Så man kan lugnt säga att hyresgästerna gjorde sig en rejäl hacka på ombildningen.

Ok det låter ju bra!
En hacka vill man ju göra, men jag är mer intresserad av att bo kvar till ett rimligt pris.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Du kommer troligtviss att bo till ett väldigt rimmigt pris.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)