Tror du bara får pengar om det är ett jobb du inte kan få hemma...
Fast det kanske gällde flyttbidraget :o :q
8 svar · 1 352 visningar · startad av Mc Fetto
Jag är arbetssökande och inskriven hos ams, och har nu fått erbjudande att komma på intervju hos ett företag. Då företaget inte ligger i Malmö utan i Stockholm så undrar jag om man kan mjölka ams på lite stålar för att komma upp dit och tillbaka (gärna mer givetvis §e ).
Flyttas från Övriga frågor.
obelix skrev:
Ja, och nej.
Flyttbidraget kan delas ut om det är ett arbete som inte kan erbjudas på hemorten och det är minst ett visst avstånd bort (tror det är 10 mil som är gränsen).
Ersättningen för att åka på intervju hänger till viss del ihop med flyttbidraget, Du kan inte få ersättningen om Du inte skulle få flyttbidraget.
Det som är bra att känna till är att Du INTE kvalificerar för flyttbidrag om Du är under 26 och inte har varit arbetslös i minst sex månader - då får man hålla sig till att drömma om semestern på statens bekostnad. :OO
/M
mlundbom skrev:
obelix skrev:
Ja, och nej.
Flyttbidraget kan delas ut om det är ett arbete som inte kan erbjudas på hemorten och det är minst ett visst avstånd bort (tror det är 10 mil som är gränsen).
Ersättningen för att åka på intervju hänger till viss del ihop med flyttbidraget, Du kan inte få ersättningen om Du inte skulle få flyttbidraget.Det som är bra att känna till är att Du INTE kvalificerar för flyttbidrag om Du är under 26 och inte har varit arbetslös i minst sex månader - då får man hålla sig till att drömma om semestern på statens bekostnad. :OO
/M
Nej sex månader har jag inte varit arbetslös om inte studier kan räknas in där. Tack för svaren, tyvärr är det väl ett arbete som jag kan få hemma vid med!
Mc Fetto skrev:
Nej sex månader har jag inte varit arbetslös om inte studier kan räknas in där. Tack för svaren, tyvärr är det väl ett arbete som jag kan få hemma vid med!
Studier räknas inte in, så Du får nog betala semester-resan själv :moose
/M
Någon som vet om det varit andra regler för ungefär 5 år sedan?
Hmmm man kunde (vet ej om man fortfarande kan) få pengar för en resa till en potentiell arbetsgivare förr ja.
Var själv på intervju i Malmö när jag bodde i Varberg och Arbetsförmedlingen betalade den resan (med tåg).
Fick en blankett av min handläggare på AF som killen jag träffade i Malmö fick skriva under, sedan fick jag lämna in den plus biljett-kvitto till AF varpå jag fick pengar för resan.
Men... Kanske har reglerna ändrats nu. Detta var för ett antal år sedan.
Du kan även be företaget som vill intervjua dig om ett bidarg. Att resa till stockholm från malmö är långt och kostsamt, är du då arbetslös så kan de säkert ha förståelse.