webForumDet fria alternativet

Sökmotor hjälp

Marknadsföring

9 svar · 854 visningar · startad av FunTrix

Medlem sedan okt. 2003118 inlägg
Frågan#1

Hallå, hallå!
hur gör man för att få sin sida högt upp på sökmotorernas listor... för som jag har en liten meta tag om de t.ex. söker på nöje så kanske jag hamnar på 120:e sidan, vilket jag inte tror at någon kommer att hitta då....

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Ja, det är just det. Skulle det vara så att man bara ändrade en meta-tagg så skulle alla vara på första plats i sökresultatet...nej det går alltså inte.
Det du själv kan göra är att ex.
*Se till att det är många sidor som länkar till din sida.
*Att du skaffar många besökare till din sida.
*Att du skriver de "sökbara" orden högt upp i texten.
Sök i detta forum på ex. sökmotoroptimering eller sökmotor AND indexering eller något liknande.
Tidsperspektivet har också inverkan i sökningen.

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Jag har gjort lite research på området och det är en sak jag inte hittat någonstanns.

Det är hur många ord man ska ha med i Title och som Meta.

url=http://www.publiceringsverktyg.info/default.asp?url=404;http://www.publiceringsverktyg.info/1697.html
[ url... ]Länk...
I denna beskrivning finns det 20 ord i Meta-taggen och "ett mindre antal" i Title raden.

Jag har gjort lite testande och det jag hittils kommit fram till har dragit ner resultatet, så jag vet vad man inte ska använda...!!

Jag använde samma text i title som i meta taggen och det är inge bra...

Vad är poängen med meta taggar om dom inte används!? Det står i Texten att (fritt citat ur min hjärna) "Google använder inte metataggarna i sitt urval (2002-07)" men på annat ställe står (från hemsidan) "Så här får du en bättre rankning
Bra beskrivning av sidorna i ”Title” och meta. Bra dispositioner av innehållet. Rätt ordformer och fraser i brödtext, länkar och rubriker. "

Ja... ska man satsa på Meta eller inte!? Hur mycket meta ska man ha...?

Ska man kommaseparera orden eller bara ha dom en och en, som på länken ovan?

Sajten är helskum, det går inte att länka till enskilld sida.

Klicka på rubriken Metataggar så kommer man dit jag refererar till.

Sorry!

Medlem sedan sep. 20049 inlägg

Det finns nog bättre ställen att söka relevant information om sökmotoroptimering. Det finns en hel del att läsa och riktigt relevanta länkar på Webmaster Network. Om man bygger sidor som är riktigt bra och funktionella för besökarna, då ska dom också komma hyfsat bra till i rankningen. Det där med meta keywords, det bryr sig alltså inte Google om alls nu, medan andra gör det. Om man gör för mycket konstigheter för att lura sökrobotarna är risken mycket stor det anses som sökmotor-spam och man kommer bara längre ner på listan. Inlänkar är dock generellt bra, så många som möjligt, särskilt när det gäller Google.

In-länkar kan bli lite svårt i detta fallet. Man rår inte över kunders hemsidor! :-)

Jag förstår din poäng med sökmotor-spam om man plitar ner allt för mycket information. Min tanke var mer att "bruka möjligheten", inte att "missbruka".

Jag tänkte, lite meta taggar kanske man kan ha i alla fall. Även några ord i title-raden skadar ju inte!

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Google läser endast meta description - här bör du skriva en vettig förklaring av din webbplats.

Meta keywords ignorerar den däremot fullständigt.

Använder du för många ord i title finns risken att Google blir arg på dig. Då pratar vi titlar i stil med "search engine optimisation SEO SE campaign searchengineoptimisation optimization SE-optimization ... och tio ord till".

Medlem sedan sep. 20049 inlägg

Pace skrev:

Använder du för många ord i title finns risken att Google blir arg på dig. Då pratar vi titlar i stil med "search engine optimisation SEO SE campaign searchengineoptimisation optimization SE-optimization ... och tio ord till".

Bra exempel på "sökmotor-spam". Förmodligen blir man helt bannad av Google för en sån title.
Man kan tillägga att Google tydligen gör viss skillnad på var någonstans i titeln ett sökord kommer. Det första ordet har högst "värde" och sen sämre och sämre. Exempel: "Att vara affiliate" (som jag ändå kallar en sida) kommer längre ner vid sökning på "affiliate" än vad "Affiliate, att vara" skulle göra. (Man kan ju ändå inte spela med i allt tok, det måste vara någon vett och sans.)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Bengt L skrev:

Exempel: "Att vara affiliate" (som jag ändå kallar en sida) kommer längre ner vid sökning på "affiliate" än vad "Affiliate, att vara" skulle göra. (Man kan ju ändå inte spela med i allt tok, det måste vara någon vett och sans.)

Du skulle kunna skriva "Bli affiliate". Då hamnar ordet ett steg längre åt vänster.

Medlem sedan okt. 200417 inlägg

Till din tjänst!

Att ge sig i kamp med sökmotorpositionering är ingen lätt sak

Men en bra regel, förutom dom som har nämnts, är att du väljer ut mellan 4 – 8 nyckelord som beskriver din sida bäst. Lägg all tyngd på dessa ord. Lägg dessa ord i titeln, ta med orden i sidans beskrivning. Ta med taggen nyckelord och använd dessa ord där. Även om inte google tycks använda den taggen så finns det fortfarande de som gör det. Glöm inte att använda orden i brödtexten och i länkar. sprid ut orden lagom mycket över hela sidan. Glöm inte, alt taggen. Använd en rubrik med nyckelord (H1) överst på sidan och styr storleken med (font size) Längst ner Copyrighta du din sida, det gillar google tydligen

Använder du ett domännamn som är sökbar så ska du givetvis använda det i dom viktigaste nyckelorden Exempel: https://www.inkomster.net så är ordet inkomster det viktigaste nyckelordet

Google gillar struktur och ordning så slarva inte med länk strukturen

besök http://www.searchengine-optimization.nu/phpbb2/

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)