Någon här som har erfarenhet av att sälja stora digitala konstalster för print ?
Har precis fått en förfrågan från USA om att göra om en av mina walls på min hemsida i 300 dpi för tryck på snowboards... och jag har ingen aning vad jag ska ta för det.
Någon som har en aning ? .. eller vet någon som har ?
Någon här som har erfarenhet av att sälja stora digitala konstalster för print ?
Har precis fått en förfrågan från USA om att göra om en av mina walls på min hemsida i 300 dpi för tryck på snowboards... och jag har ingen aning vad jag ska ta för det.
Någon som har en aning ? .. eller vet någon som har ?
tack
Jag skulle vilja säga att du borde förhandla!.. Vet inte hur bra du är på förhandling över gränserna, men prova med att begära en viss procent på alla brädor dom säljer..En form av provision kanske. ?
Annars tar du ett fast pris (för lågt förmodligen ;) ) och stämmer sedan av hur deras försäljning har gått..För åtminstone på så sätt skaffa erfarenhet för framtiden.
Dom kommer säkert att hålla koll på dina alster även i framtiden i och med detta..Och kanske återkommer dom om du gör fler bra grejjer samt håller med "bra" priser..
Du borde kunna kontra med att dom erbjuder dig en summa basserad på volymen av brädor som dom tänkt sig.
Dom vet vad ett skäligt och riktigt pris är. Borde ligga mellan 1000-2000 Eur.
Jag håller tummarna. Kolla gärna med någon annan producent vad dom brukar betala för ett motiv.
Låt de lämna ett erbjudande till dig. Är det ett stort företag är 10 000 exakt ingenting.
Tror det blir väldigt svårt att få en viss summa per såld bräda dock.
Är du ny eller har redan rätt ok affärskontakter kan också vara avgörande för hur mycket du ska ta. Det kanske kan vara värt att ta ett dåligt bud för att få en riktigt bra referens för vidare ordrar.
Han har inte specificerat exakt vilka bilder han var intresserad av, men det är ett par av dem på min sida iaf.
Det senaste är att jag skickade ett svar med ett fast pris på mellan 700 och 1300 dollar beroende på vilken bild det gäller. Ska klargöras att detta bara gäller återskapadet av bilden i 300dpi, priser på royalty har vi inte diskuterat ännu.
Mailade honom senast i fredags och har inte hört av honom sen dess, så inte säker på om det blir av ännu. Jag tror inte jag har ett bra förhandlingsläge faktiskt, kan tänka mig att jag bara är en i mängden av designers på nätet han mailat. Han är väldigt kort i orden och verkar inte överintresserad direkt.
Jag tänker göra vad jag kan för att få jobbet, pengarna spelar mindre roll. Det är en jävligt bra referens och ett riktigt kul jobb :)