webForumDet fria alternativet

Hjälp med pris på design

Företagande

16 svar · 858 visningar · startad av Hydr0matic

Medlem sedan sep. 2001118 inlägg
Frågan#1

Någon här som har erfarenhet av att sälja stora digitala konstalster för print ?

Har precis fått en förfrågan från USA om att göra om en av mina walls på min hemsida i 300 dpi för tryck på snowboards... och jag har ingen aning vad jag ska ta för det.

Någon som har en aning ? .. eller vet någon som har ?

tack

Medlem sedan juli 200411 inlägg

Beror på hur stort företaget är. Jag skulle ta minst 5000 kr.

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Minst 10000 + procent på vinsten kanske :)

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

jag vet ingenting om prissättning :(
Men jag är nyfiken på vilket snowboardmärke det gäller? :)

tack Arcsin ..

Företaget innehar 3 snowboardmärken: Sims Snowboards, LTD Snowboards och Lamar Snowboards.

.. verkar ha återförsäljare över hela usa iaf..

Wiberg skrev:

Minst 10000 + procent på vinsten kanske :)

Jo, hade vatt najs :birp

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Tycker du borde ta reda på hur stor upplaga det kommer bli och därefter sätta ditt pris. Men Wibergs prisförslag låter ok tycker jag.

Medlem sedan apr. 200169 inlägg

http://www.artworkcontest.com/

Förstapriset där var £2000 Euro, så ta i lite mer än 10k

Lycka till!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Flyttar tråden från Jobb & Tjänster (mot betalning) med tanke på beskrivningen...

Forumbeskrivningen skrev:

Förmedling av betaljobb/-tjänster

...och att trådens syfte mer handlar om ekomomisk rådgivning. :)

Tar ni inte hänsyn till vem tråden riktar sig till ? Hur många designers går in och kollar under "Ekonomi & Aktier" ?

Medlem sedan maj 2004151 inlägg

Re: Hjälp med pris på design

Hydr0matic skrev:

Någon här som har erfarenhet av att sälja stora digitala konstalster för print ?

Har precis fått en förfrågan från USA om att göra om en av mina walls på min hemsida i 300 dpi för tryck på snowboards... och jag har ingen aning vad jag ska ta för det.

Någon som har en aning ? .. eller vet någon som har ?

tack

Jag skulle vilja säga att du borde förhandla!.. Vet inte hur bra du är på förhandling över gränserna, men prova med att begära en viss procent på alla brädor dom säljer..En form av provision kanske. ?

Annars tar du ett fast pris (för lågt förmodligen ;) ) och stämmer sedan av hur deras försäljning har gått..För åtminstone på så sätt skaffa erfarenhet för framtiden.

Dom kommer säkert att hålla koll på dina alster även i framtiden i och med detta..Och kanske återkommer dom om du gör fler bra grejjer samt håller med "bra" priser..

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Får man se på designen? :) Eller är det hemligt än så länge?
Vore kul att se hur det blev sen också..

Som andra sagt, beror på upplagan, men inte under 5000 om de så bara ska trycka det på en enda planka.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Du borde kunna kontra med att dom erbjuder dig en summa basserad på volymen av brädor som dom tänkt sig.
Dom vet vad ett skäligt och riktigt pris är. Borde ligga mellan 1000-2000 Eur.
Jag håller tummarna. Kolla gärna med någon annan producent vad dom brukar betala för ett motiv.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Får jag gissa på tunnel?

Medlem sedan jan. 200293 inlägg

Låt de lämna ett erbjudande till dig. Är det ett stort företag är 10 000 exakt ingenting.
Tror det blir väldigt svårt att få en viss summa per såld bräda dock.
Är du ny eller har redan rätt ok affärskontakter kan också vara avgörande för hur mycket du ska ta. Det kanske kan vara värt att ta ett dåligt bud för att få en riktigt bra referens för vidare ordrar.

Tack för alla svar :bire

bassebhu skrev:

Får man se på designen?

Han har inte specificerat exakt vilka bilder han var intresserad av, men det är ett par av dem på min sida iaf.

Det senaste är att jag skickade ett svar med ett fast pris på mellan 700 och 1300 dollar beroende på vilken bild det gäller. Ska klargöras att detta bara gäller återskapadet av bilden i 300dpi, priser på royalty har vi inte diskuterat ännu.

Mailade honom senast i fredags och har inte hört av honom sen dess, så inte säker på om det blir av ännu. Jag tror inte jag har ett bra förhandlingsläge faktiskt, kan tänka mig att jag bara är en i mängden av designers på nätet han mailat. Han är väldigt kort i orden och verkar inte överintresserad direkt.

Jag tänker göra vad jag kan för att få jobbet, pengarna spelar mindre roll. Det är en jävligt bra referens och ett riktigt kul jobb :)

tack igen. I'll keep u posted :)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

verkligen koola. sånt där vill jag också kunna :e

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)