Jag har nyligen registrerat ett domännamn som är ett namn på ett Microsoft program (utdött numera) utan att jag visste att det var det. Upptäckte det när jag senare googlade efter ordet.
Jag satt och lekte med olika ordkombinationer (eng) för att hitta bra domännamn som jag samtidigt kollade ifall de var lediga.. och då hittade jag ordet ifråga. Hittade ett par andra enligt mig bra ord som var lediga också. Svårt nuförtiden att göra det.
Vad säger lagen? kan Bill Gates ta ifrån mig namnet då?
Mike Ruwes domännamn liknade Microsoft. De tog inte det ifrån honom, han gjorde en uppgörelse med dom. Domännamnet mikeruwesoft pekar fortfarande på hans sajt. Dock heter sajten mikeroweforums.com.
Under his agreement with Microsoft, Mike agreed to change his website domain name to www.mikeroweforums.com. Microsoft invited Mike to visit the company’s headquarters in Redmond Washington for the company’s annual Tech Fair, gave him an MSDN subscription full of software, and an Xbox gaIE 5 system with 5 games of his choice. Mike has also been invited to take a certification course offered by Microsoft.
I mitt fall gäller det ett exakt namn. Microsoft har ett program (äldre som jag tror inte används mera) som heter samma sak som det namnet jag registrerade.
Men.. jag gjorde lite forskning och kom fram till att flera ord som ingår i olika MS program eller tom. exakta namn finns registrerad som domännamn av andra människor än Bill G. Här är några exempel:
Det finns säkert fler exempel som jag inte kan komma på nu..
Man kan dra slutsatsen att så länge det inte är något specifikt som endast MS har rätt till - typ "Microsoft" - eller att lägga till "ms" i början av namnet - undantag msdos ? jag vet inte där - så är det okej.. eller?
Och slutligen namnet: nääh, jag vågar inte. Jag låter det vila ett tag. eller så kan den som är intresserad forska lite, det är inte svårt tycker jag.. :)
Under his agreement with Microsoft, Mike agreed to change his website domain name to www.mikeroweforums.com. Microsoft invited Mike to visit the company’s headquarters in Redmond Washington for the company’s annual Tech Fair, gave him an MSDN subscription full of software, and an Xbox gaIE 5 system with 5 games of his choice. Mike has also been invited to take a certification course offered by Microsoft.
Väldigt sjyst gjort av Microsoft (nej tack, ingen Linux vs. MS-debatt nu).
Nunchako skrev:
Men.. jag gjorde lite forskning och kom fram till att flera ord som ingår i olika MS program eller tom. exakta namn finns registrerad som domännamn av andra människor än Bill G. Här är några exempel:
Hur vet du att dessa inte har ingått ett samarbete med Microsoft?
Nunchako skrev:
Man kan dra slutsatsen att så länge det inte är något specifikt som endast MS har rätt till - typ "Microsoft" - eller att lägga till "ms" i början av namnet - undantag msdos ? jag vet inte där - så är det okej.. eller?
Ett företag har rätt till alla sina varumärken. Bara för att det finns en sida som heter word.com (som för övrigt är ett rätt allmänt ord, precis som absolut.nu) innebär det inte att det är fritt fram att använda vilka namn som helst.
Nunchako skrev:
Och slutligen namnet: nääh, jag vågar inte. Jag låter det vila ett tag. eller så kan den som är intresserad forska lite, det är inte svårt tycker jag.. :)
Jag tänkte bara hjälpa dig att avgöra om det kan vara ett varumärkesintrång eller inte.
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25