webForumDet fria alternativet

Nytt lagförslag i USA

Företagande

1 svar · 303 visningar · startad av tydal

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg
Frågan#1

Jag gillar The Registers sammanfattning. Den är ganska tydlig:

"It may soon be possible to carry around an AK-47 assault rifle and an iPod with you down the street - and be arrested for carrying the iPod."

De amerikanska politikerna vill alltså kriminalisera saker och information som kan användas för att framställa olagliga kopior.

Kruxet är ju bara att tekniken för att framställa en olaglig kopia är densamma som för en laglig. Om den är olaglig eller laglig beror ju på vad man gör med den! Eller på vad man kopierar. Absolut inte på tekniken i sig.

Medlem sedan jan. 2003270 inlägg

Re: Nytt lagförslag i USA

tydal skrev:

Jag gillar The Registers sammanfattning. Den är ganska tydlig:

"It may soon be possible to carry around an AK-47 assault rifle and an iPod with you down the street - and be arrested for carrying the iPod."

Det är lustigt att amerikaner gör allt för att få ha sina vapen, men gör allt för att stoppa andra saker.

tydal skrev:

De amerikanska politikerna vill alltså kriminalisera saker och information som kan användas för att framställa olagliga kopior.

Kruxet är ju bara att tekniken för att framställa en olaglig kopia är densamma som för en laglig. Om den är olaglig eller laglig beror ju på vad man gör med den! Eller på vad man kopierar. Absolut inte på tekniken i sig.

Två exempel:
1. Du går på gatan med din AK-47, det är helt lagligt (än så länge). Du använder den för att begå ett brott (mord, rån eller liknande), då är det olagligt.
2. Du går på gatan med din iPod, det är helt lagligt (än så länge). Du använder den för att begå ett brott (olaglig kopiering eller liknande), då är det olagligt.

Men det är inte vapnet eller din iPod i sig som är olagliga, utan handlingen som utförs med dem.

Det lät bättre i mitt huvud än det ser ut i skrift. Hoppas att ni förstår hur jag menar.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)