webForumDet fria alternativet

affarer - vilka avtal?

Företagande

1 svar · 220 visningar · startad av eriks

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg
Frågan#1

Hej! Jag har en fraga som lyder: Vad brukar galla for affarer som inte far salt sina varor. Kan dom skicka tillbaka dom till distributoren eller ar det en forlust for affaren?? Vad galler generellt?

Givetvis ar det olika for olika branscher. Mest ar jag intresserad av sko/klades- branschen, men alla branscher ar intressanta!

Nagon som vet??

MVH Erik

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Det är, precis som du skriver, olika i nästan alla branscher och med alla varor, vilket gör det svårt att sammanfatta en generell regel.

Osålda tidningar skickas för det mesta tillbaka, likaså vissa konsumtionsartiklar. När det gäller skor och kläder tror jag inte att det är så vanligt med att distributören får skicka tillbaka varorna til leverantören. Ibland säljs varor på kommission, vilket i praktiken innebär att leverantören placerar varorna i butiken, betalar butiksägaren en del av kakan, och tar tillbaka de varor som inte blir sålda.

Den mest korrekta informationen får du nog om du går in i skobutiken eller klädaffären och frågar hur det fungerar. Jag gissar bara. ;)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)