webForumDet fria alternativet

Införskaffa Visa-kort - koppla till postgiro eller minuten?

Privatekonomi

2 svar · 296 visningar · startad av Pace

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg
Frågan#1

Har tänkt på att införskaffa ett Visa-kort, främst för att smidigt kunna göra köp från andra länder via Internet.

Men eftersom jag har både postgiro (ePostgiro Företag) på Nordea och "minutenkonto" på Föreningssparbanken undrar jag vilket som är smidigast att koppla kortet till. Alltså, koppla det till mitt konto på Föreningssparbanken eller postgirot? Kostar det något extra för "kopplingen"?

En fördel med att ha det på Nordea är att jag då har två kort, ett för varje bank. Om det knyts till Föreningssparbanken har jag två kort för samma konto. Så valet känns tämligen självklart, men finns det några för- eller nackdelar med respektive metod? Kan man "koppla om" kortet?

Ordet är fritt! :bire

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Visste inte ens att det gick att koppla till Postgirot. Men företagskort brukar ju vara dyrare, kanske nåt att tänka på.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Införskaffa Visa-kort - koppla till postgiro eller minuten?

Pace skrev:

En fördel med att ha det på Nordea är att jag då har två kort, ett för varje bank. Om det knyts till Föreningssparbanken har jag två kort för samma konto.

Du kan ju ha VISA på samma kort som det vanliga sparbankskortet. Då har du bara ett fysiskt kort för kontot, om det var så du menade. Vilket som är mest fördelaktigt, vet jag inte.

289 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
161 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)