Har en liten pryl som jag tänkte börja sälja. Eftersom den inte kostar så mycket känns postförskott som en onödig utgift. Funderar på postgiro och bankgiro men vet inte riktigt skillnaden på dem. Postgiro är väl att kunden fyller i en blankett, sätter in pengar och det kommer en lapp i min låda där det står vart jag ska skicka paketet. Funkar bankgiro på liknande sätt?
Det är ingen större skillnad på bankgiro eller postgiro idag...
...däremot kan det vara stor skillnad mellan att öppna ett "affärskonto" på bank eller på posten (Nordea).
För två år sedan hade jag ett bankkonto som kostade mig 1500:- per år - när jag bytte till postgirot bank blev det runt 500:- per år...
Sådesså!
Postgirot har dock normal lite "segare" system dvs. betalningarna sker först nästa dag etc.
Jag sitter med postgirot bank idag och sköter allt med den lilla "dosan" - smidigt och enkelt!
Är det inte lika lätt att kunden sätter in pengar på ditt bankkonto och sen skickar du prylen?
Problemet är väl bara att jag inte vet vem som har satt in pengarna. Får bara reda på att så mycket pengar är insatta vid den tidpunkten. Vet inte heller personens adress vilket man väl får reda på om personen betalar genom giro?
Är det som privatperson eller företag som du ska sälja prylen?
Till en början kommer det att vara som privatperson men inte omöjligt att det senare kommer bli som företag. För att få använda ett annat namn än sitt eget måste man väl ha ett registrerat företag också? Ser ju lite bättre ut än Förnamn Efternamn och nummer.
467 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25