webForumDet fria alternativet

Citron underskattad frukt

Mat & dryck

17 svar · 735 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Hej alla glada! :D

Måste bara kolla en sak. Fler än jag som äter citron som frukt?
Jag ser nämligen ingen konstighet i det, förutom att jag inte sett någon annan göra det vill säga ;)
Alltid folk som kollar på en och frågar om det är en citron. Ehh nej det är en havsbanan, vad tror du?

Jag menar, det är ju den absolut godaste frukten. Bara skala att äta som vilken annan frukt som helst. Jovisst lite surt, men det är det som är gott.

Har gått så långt att jag tänker på om det är skadligt att äta för mycket citron eftersom ingen gör det. Är det farligt? För magen eller nåt. Vad vet jag :) Jag drar i mig 1-2 om dagen :e

Mer citron åt folket! :birp

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Ah...därav ditt vita leende! :)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Om du inte har problem med magsäcken så ja visst, ät på bara. ;)

Medlem sedan mars 2003580 inlägg

Anledningen till att det inte är så många som äter citroner är för att dom är så jäkla sura. Det tror jag i alla fall.
Själv är jag grymt förtjust i citroner, kanske inte äta hela på en gång, men i små klyftor och framförallt bra i matlagning! Sen tar man kärnorna och stoppar i en kruka med jord, häller i lite vatten och sätter en plastpåse över, så får man några veckor senare jättefina citronväxter! :)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

marja skrev:

Anledningen till att det inte är så många som äter citroner är för att dom är så jäkla sura. Det tror jag i alla fall.

Jag som trodde att det var pga. att de var gula! :o

Där ser man, något nytt lär man sig varje dag.

;)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

marja skrev:

Själv är jag grymt förtjust i citroner, kanske inte äta hela på en gång, men i små klyftor och framförallt bra i matlagning! Sen tar man kärnorna och stoppar i en kruka med jord, häller i lite vatten och sätter en plastpåse över, så får man några veckor senare jättefina citronväxter! :)

Hallelujah! Marja Timell has spoken ;) Det måste jag testa :e

Medlem sedan mars 2004754 inlägg

OveRRidE skrev:

marja skrev:

Jag som trodde att det var pga. att de var gula! :o

Där ser man, något nytt lär man sig varje dag.

;)

Pah! :p
Folk äter ju bananer var dag. :OO

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Visst är citron gott :) Men surt är det...

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Det är underbart frisk smak. Fast att äta en citron rakt upp och ner är nog lite för startkt för min smak. Däremot en hemmagjort citronsorbé klår det mesta en varm sommardag!

Medlem sedan mars 2003580 inlägg

bassebhu skrev:

Hallelujah! Marja Timell has spoken ;) Det måste jag testa :e

Hehe! Mitt mål är att ta över Timells jobb. :) Testa du, om några år kanske du kan skörda eget odlade citroner. :)

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Ja, citron ÄR gott, men kanske inte som frukt på det viset. Att äta en bit någon gång går ju bra, dricka en läsk med citronsmak eller äta en godis med citronsmak desamma men att äta som du påstår dig själv göra...hmm, nej tack :p :e

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Till fisk är citron väldigt gott...och faktiskt även till blodig entrcot.

Annars föredrar jag grapefrukt....det passar alltid. :)

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

Citroner är gott! :D Jäkligt svårätna, men gott! ;)

Medlem sedan mars 2004754 inlägg

Ingrid skrev:

Annars föredrar jag grapefrukt....det passar alltid. :)

Grapefrukt faller in i samma kategori som katrinplommon för mig. Kategorin "Örk!". ;)

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Jag gämt ätit en citron med socker :)
Och så råkade jag spilla lite socker bara på databordet, men det blir morsans jobb och få bort det :moose

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Tycker citroner är överskattade jag!
Har aldrig gillat det helt enkelt. Förstör fisken, förpestar förräter samt sallader etc... :x

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

caze: Använd lime. ;) Den har en bättre smak än en citron när det gäller matlagning, tycker jag.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

mm, lime är bättre :)

433 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
282 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
282 ms — ändringar (db)