webForumDet fria alternativet

Bästa o sämsta reklamen just nu

Marknadsföring

86 svar · 3 489 visningar · startad av Webber2003 · sida 3 av 5

Frågan, av Webber2003

Skulle vilja höra med er på webforum vilken reklam ni tycker är bäst o sämst just nu. Kanon just nu: Ipren reklamen som körs just nu i tv tycker jag är bra o rolig med olika låtar, samlade i en elegant box. Mycket genom arbetad produktion enligt mig. Kalkon: Reklamen om halspastillen GaJol med en "dansk" som kör en minibuss, försöker likna Lotto-Åke men det blir verkligen kalkon av det hela. Säm

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Brantis, du har rätt. Den är verkligen alldeles sensationellt usel.

Det verkar helt klart som om svensk reklamfilm har en generellt mycket högre kvalité än alla importerade reklamer som översätts / dubbas.

mvh

Medlem sedan mars 2003970 inlägg

Dubbning är ju det klart största problemet.
När ska utländska medier lära sig att man inte uttalar "gott" med en hopknipen käft?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Alla "tysk importerade" reklamer är usla.
Ett tag sedan jag såg en bra reklam, ica har tappad farten.

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Sammanfattning för vad jag tycker:
Patetisk: Cheerios med sitt "Lotta gått".
Hemsk: Riesen som skrämmer bort kunder istället för att locka till sig dem.
Värdelös: Allt med Dressmann.
Bäst: Tele2 med Bill och den nya Ipren-reklamen med den eleganta boxen (dansbandssångaren är bäst :e)
Überlöjlig: Allt med Danio.
Snälla-får-jag-kasta-ut-TV:n-genom-fönstret: Funphone x(
Överskattat: De gamla Ipren-reklamerna.
Populär och bra: ICA :h

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Alpha II skrev:

bassebhu skrev:

Var några och spelade in en reklamfilm på skolan för nåt tag sen. Nån brud som studsade en basketboll och kastade mellan folk och sånt. någon som sett eller har en aning om vad det är reklam för?

Mycket filminspelning på Södra Latin? :) Har för mig att det är där några småfilmer till raggadish är inspelade (?). Jag satt förut o bläddra igenom er skolkatalog och tyckte att jag kände igen tjejen på första sidan längst ned till vänster :)

Ja verkligen. Så sent som igår var de där och spelade in igen. Blev även paff när jag såg en film med Magnus Uggla för ett tag sen (gammal film. uggla spelade gay). Då var de också på skolan de hade spelat in.

Ingen aning om vem den bruden är. Kände ej igen. Estet-etta :P
Jag har bara hunnit med brudarna i natur-, musik och samhälls-ettorna än ;) OCH NEJ, musiklinjen och estetlinjen är inte samma sak!

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

bassebhu skrev:

Blev även paff när jag såg en film med Magnus Uggla för ett tag sen (gammal film. uggla spelade gay).

Det måste varit Filmen G. En klassiker. :)

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

BulletBoyCrime skrev:

solbulle skrev:

Kalkon: hm.. kommer inte riktigt på något just nu som är rejält illa.

Antingen har du ju ingen kritik i kroppen eller så tittar du knappt på tv. :OO

Hehe, om jag säger så här, all reklam är i princip illa, jag kunde nämna någon som höjde nivån något men att sen skilja ut någon som är värre än värst, nej de har jag ingen på minnet fn. Man är ju snabb på kontrollen så fort reklamen kommer. ;)

annesophie: Är det inte så att flygplanet smackar in i en bro o bilen kör under alt. i en tunnel?
=säkrare... (Lite långsökt ja.)

En till grej som jag gillar är det i ICA-reklamen att de driver med att de gör reklam och låter "prislappen" följa med varorna i bild. Speciellt en när de skyltade med "prislapparna" gillade jag.

Medlem sedan mars 2000344 inlägg

Mitt hatobjekt (vet dock inte om den går just nu): "Labello med enhandsgrepp". Gaah!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Allt skit på TV-shop går fetbort, men det är väl underförstått hoppas jag? ;)

TV-shop är så självklart dåligt att man inte ens bryr sig om att nämna den :p

Bästa tidningsreklamen: Carambole :birp
Bästa radioreklamen: Den om sänkningen av elpriserna... :e

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jaa, Fortumreklamen på radio är suverän!

"Hos tandläkaren: Nej, tyvärr är bedövningsmedlet slut." *dzzzziiiiiin* :e

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Ikea's är den absolut bästa.. Och Ob Fleur är den sämsta!

Medlem sedan okt. 20031 113 inlägg

När man lyssnar på reklamen på exemelvis Megapol så är många uppbyggda på ungefär samma sätt nämligen att "En person ringer upp/fel någon". Kan man inte börja skapa lite roligare reklam???

Webber2003 skrev:

Kan man inte börja skapa lite roligare reklam???

Problemet är att de som gör reklam oftast inte har någon humor, utan TROR att den skiten som de slängde ihop på en halvtimma är bra... :p

altack skrev:

Problemet är att de som gör reklam oftast inte har någon humor, utan TROR att den skiten som de slängde ihop på en halvtimma är bra... :p

Ja det tror jag också på. En reklam ska vara rolig samtidigt som den ska vara unik på något sätt för att man ska komma ihåg den. I radioreklam kör de samma stil på många av dessa o detta är väldigt tråkigt då jag tror att det går att göra mycket kul även med denna form av reklam, bara man gör det på rätt sätt.

Kan väl meddela att det idag är Radiogalan 2004 och jag antar att den pågår ännu.

På deras hemsida kan man läsa mer om galan:
http://www.svenskradioreklam.org/ramindex.htm

En av de dominerade är Vivels Bageri, lyssna o njut :e:
http://www.svenskradioreklam.org/dba/17948.mp3

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Alwaysreklamen är väldigt rolig. :)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Favoritreklam just nu:
Såg den alldeles nyss. SAS-reklamen med en flicka (... som varken är glad eller ledsen. Kanske lite besviken och förväntansfull.) som står där och väntar på att hennes plan ska synas på tavlan i flygplatsen. En flygvärdinna går förbi och frågar vart hon ska åka, varpå hon visar upp en ritad biljett där det står "Krokodilien" med en krokodil på. Flygvärdinnan ler och svarar med "Jahaa!" och tar upp sin interna telefon. En stund senare ser flickan att det står "Krokodilien" under Avgångstavlan, och blir glad.

Det visar hur man kan göra barn glad på ett enkelt och betydelsefullt sätt. :)

Medlem sedan sep. 2002928 inlägg

Kalkon, håller med om att risen är riktigt dålig.

Kanon eller iallfall rätt rolig är den när några tjejer lägger papper på backen där det står "Farmor du glömde löständerna" minns dock inte vad det var reklam för:-P

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Webber2003 skrev:

Mannen skrev:

Webber2003 skrev:

Då TV4 är en reklamkanal som säljer reklam till företag som vill annonsera o varför man därför ser Kanal5´s reklam för RoomService är självklart för att locka publik till kanalen.

Vad är det som är så självklart med det? Blev lite fundersam i söndags jag med.

Ja visst kan det tyckas märkligt att en konkurrerande som Kanal5 gör annonser i TV4 men man gör ingen skillnad mellan företag bara för det exempelvis är en konkurrerande kanal.

Kanal5 anser väl att det är klokt att göra reklam av flera skäl i TV4 pgr av flera orsaker exempelvis:
-Många tittare
-Kör liknande program, exemelvis Äntligen hemma
-Viss målgrupp är samma som på Kanal5

Den största anledningen till att Kanal 5 gör reklam i Tv4 e att Tv4 e en kanal som alla som har en Tv och en annten får in och för att få Kanal 5 måste man ha något extra som te.x Box, KabelTv, Satelitmottagare...

Så att göra reklam Tv4 e ett sätt att låka folk att skaffa något så att man kan se kanal5

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)