webForumDet fria alternativet

Filmers längd

Film & TV

10 svar · 455 visningar · startad av Mr. N.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg
Frågan#1
Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Att se på film hemma är tyvärr allt för ofta misslyckat. Ofta ringer det människor mitt i filmen och då förstörs känslan en hel del. Jag brukar till och med avvisa telefonsamtal när jag sitter och kollar på halvtimmeslånga Vänner-avsnitt, just därför att vissa samtal tenderar att bli lika långa som avsnittet. :OO
Filmers längd så. På bio kan jag sträcka mig upp till drygt tre timmar, då vet man att man inte blir avbruten och tiden är lugnt avsatt för att kolla på filmen. Hemma får de gärna vara något kortare, kanske runt 2½ timma, just på grund av att så många orosmoment som telefoner och skit stör och rycker sönder tittandet. Visst finns det undantag och planerar man ordentligt samt vidtar åtgärder i förebyggande syfte så går det att klämma riktigt långa filmer även hemma. Det bästa är att ha filmvisande antingen med urdragna telefoner eller också mitt i natten när alla andra sover. Och med ett heltidsjobb på vardagarna kan ni tänka er hur ofta det händer... ;)

Summan av allt dösnack ovan:
Film på bio: max tre timmar.
Film hemma: runt 2½ timme, beroende på hur väl man har planerat det. :)

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg

"Fanny och Alexander Director's cut" är 5 timmar och 12 minuter! ;)

Bara regissören har bla klass på dramarturgin med många konfliktupptrappningar är det okej! Men annars är det tråkigt!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Dryden: Nänä, tvärtom! :e

På bio är smärtgränsen runt tre timmar, sen måste man på muggen, fylla på med cola och sträcka på sig överlag.
Hemma kan det vara hur långa filmer som helst, då kan man själv pausa om man missbedömt chipsåtgången. Skulle nån ringa är det också bara att pausa och sen hålla samtalet kort. ;)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

:stefan: skrev:

Skulle nån ringa är det också bara att pausa och sen hålla samtalet kort. ;)

Grejen är ju bara den att det bannemej är enligt någon regelbok att de ringer just när jag kollar på film eller något annat. Sånt slipper jag på bion.
Å andra sidan då, det är ju soft att inte behöva ta sig till bion utan bara kunna vräka sig i soffan hemma. :)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Längre är bättre. Ingen film har blivit sämre av att bli längre, och ingen är gladare än jag att långa filmer har blivit mer accepterade. Tre timmar på bio är inga problem, det är bara se till att inte dricka en halvliter te precis innan filmen (tro mig, jag vet :OO ), jag har ännu att se den film som tar knäcken på mig. Är det en bra film kan man sitta länge, är det en dålig film är varje minut en minut för mycket ;)

Dryden skrev:

Jag brukar till och med avvisa telefonsamtal när jag sitter och kollar på halvtimmeslånga Vänner-avsnitt, just därför att vissa samtal tenderar att bli lika långa som avsnittet. :OO

Du har verkligen riktiga kompisar. Riktiga kompisar förhindrar sina kompisar från att titta på Vänner ;)

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Filmer ska vara så långa som möjligt, gärna upp emot 3 timmar. Om filmen är under 1½-timma så hinner jag inte sätta mig in i den.

Däremot blir filmer som förlängs och lanseras på nytt med otyg som "directors cut" ofta, ja, nästan alltid, sämre, Star Wars-originaltrilogin och första Alienfilmen är klockrena exempel. Behåll originalen, det är de man vill se.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

4 timmar och 10 minuter?? Gud har hört min bön!! Wow! Tack GUD!

Hur som helst - bara en film är bra så kan den vara lång, t. ex. skulle jag gärna se att Sagan om ringen-filmerna skulle vara ännu längre. En sisådär 5 timmar/film vore inte dumt. :)

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Lång eller kort, bara den är bra.
En film som jag har lite svårt för är 2001, känns som att man kunde klippa ner den til en ca 20 minuter istället.

Jag tycker inte att det skall vara ett självändamål för en regissör att göra lååååånga filmer, bättre då att göra filmen bra. Men visst, tumregeln att om filmen är 1,29 eller kortare är samma sak som att filmen är kass stämmer förvånansvärt ofta.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

En film som jag har lite svårt för är 2001, känns som att man kunde klippa ner den til en ca 20 minuter istället.

Världens kanske bästa film av världens främste regissör. Den klipper man inte ned i första taget. :)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Vissa filmer passar i kort format och vissa passar i längre.

T.ex. Apocolypse Now Redux gillar jag mer eftersom att man får lära känna karaktärerna bättre.

364 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
232 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)