Kycklingsallad
8 svar · 376 visningar · startad av LeonL
Sallad, kyckling :e
Quid skrev:
Jag sökte på Google och kollade varenda recept, och det var inga som passade....
Blanda bara en sallad som du gillar, tillsätt kycklingen och kanske pasta, ät! Enkelt och bra.
Om jag hade gjort en kycklingsallad hade den nog innehållit detta: Isbergssallad, gurka, tomat, färdiggrillad kyckling eller kycklingfilé i bitar, ev makaroner. Till det serveras något gott bröd och kanske en god dressing eller liknande (tex; blanda lättcreme fraisch med sweet chili-sås).
Glöm inte fetaosten. Och ha för guds skull inte majs i den.
Här kommer receptet på en kunglig kycklingsallad, jag skriver inga mängder men använd lite sunt förnuft så blir det bra:
Ruccolasallad - som bädd på tallriken. Kan även kompletteras med Lollo Rosso, Ekbladsallad, Rosé osv.
Tomat - gärna körsbärstomater eller gula + plommontomater
Gurka
Paparika - gärna två sorter
Majs
Rödlök - några strimlor, ska absolut inte dominera i smaken
Oliver - tex ICAs gröna med pimento
Mango, färsk - i tunna skivor
Bacon - finskuren och knaperstekt
Pinjenötter - rostade i torr stekpanna
ev Soltorkade tomater i tunna strimlor
Toppa salladshögen med en kycklingfilé skuren i skivor per portion. Filéerna steks i smör 3-4 minuter per sida och kryddas med salt och peppar. De kan även grillas i grillpanna och stekas klart i ugnen, pensla dem gärna så med rökig glaze.
Som dressing föreslås en enkel variant med olivolja, balsamvinäger, salt och svartpeppar. En del vinäger och tre delar olja.
Smaklig måltid!
Kycklingsallad ska innehålla
-knaperstekt bacon(ett måste.)
- ris, pasta eller isbergssallad.
- paprika, gurka, majs och ärtor.
Visst finns det många variationer, men detta har jag lärt mej är en klassisk kycklingsallad.
Rhode island dressing oxå..