webForumDet fria alternativet

Mind control. Bluff, sant eller psykologi?

Småprat

2 svar · 413 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Ni som sett kanals 5 senaste program "Mind control". Vad säger ni om det? Rör det sig och ren psykologi eller bluff/trick? Vissa saker kan jag förstå då det intas i vår hjärna undermedvetet, ex nu i senaste programment där han skulle gissa vad tittarna tänkte på för kort. Under tiden han sa det viftade han snabbt med händerna som symboloserade kortet. Likså när två killar skulle hjälpa honom med en rekam så valde dom ting som dom hade åkt förbi under sin taxiresa dit. När han överför sina tankar till andra verker dock lite skumt.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag har inte sett programmet, så jag vet inte exakt vad det handlar om, men jag har läst en del psykologi. Visst kan man påverka folk. Det som är fascinerande med det är att folk inte tror de kan bli påverkade, så de kommer inte att erkänna att de blivit lurade, för de tror helt enkelt inte det utan de tror verkligen att de valt av egen fri vilja. Men alla är ju förstås inte lika lättpåverkade, dock kan en van person enkelt se vilka som är det och välja ut rätt personer för experimentet.

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Tycker Mind Control är ett väldigt intressant program hittils. :)

Vissa saker får en verkligen att fundera hur han gör medan vissa är ganska självklara.

På programmets hemsida ( http://www.channel4.com/science/microsites/M/mindcontrol/ ) finns några test man kan göra där man kunde gissa direkt vad svaren skulle vara då de oftast är det självklara. :)

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)