webForumDet fria alternativet

Skolans mat

Mat & dryck

44 svar · 1 183 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

Det är mycket sällan att jag klagar på skolans mat... ;)

... men i dag fick vi en s.k. "kålpudding" som stank så in i h-e, och det var många som mådde illa efter att ha stoppat den i munnen. (Av stanken, alltså.)

Tycker ni det här är riktig mat? Lägger man upp det på tallriken så blir det som diarré (sorry). Som tur var (?!) så fick man sylt till det, och det tog bort stanken en aning.

Nej, tre tuggor var för mycket för mig. Hellre bara potatis. :l

Vår mat kommer visst från någon restaurangskola...

Jag bifogar med en bild: (notera vätskan)

set109_01.jpg
Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Fy fan! vilken skola går du i?

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Lider med dig LeonL...

Minns när jag gick i låg och mellanstadiet. Ofta smakade maten inte alls bra, minns speciellt sönderkokt uppvärmd potatis.

Av någon anledning fick vi inte slänga mat, så vid de två stationerna där man lämnade tallrikar mm, stod alltid en mattant vid varje och vaktade så att ingen skulle kunna slänga nåt. Försökte man så blev man tillbakaskickad till bordet för att äta upp...

Klart som tusan man inte gick till skolmatsalen när det stod något på matsedeln som man visste inte var gott.

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg

Urk! Säger jag bara, nästan värre än maten i min skola som inte brukar vara så bra, men din skola slår ju min !

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Vi fick fisk idag. Sur fisk. JÄTTEsur fisk. Übersur fisk. Den var fan översaltad och sen besudlad med alldeles för mycket citrus :(

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Ät & tig bortskämda snorungar!

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

bire skrev:

Ät & tig bortskämda snorungar!

Instämmer, men här går gränsen, kolla på bilden liksom!
Har alltid annars stört mig så enormt på alla som alltid ska klaga på skolmaten, de klagar nästan för klagandets skulll, men här är det givet! ;)

Jag vet inte varför de serverar sånt, men antagligen har vi inte råd med hundmat...

Nej, det är inte givet bara för att maten ser ut som den gör.. Testa att göra kålpudding i en sån stor form så får du se resultatet!

Det ni ser på bilden är till stor del VATTEN... Vatten är inte äckligt.

Så: Ät & tig! var glad att ni får mat serverad era bortskämda snorungar. ;)

Bire skrev:

Nej, det är inte givet bara för att maten ser ut som den gör.. Testa att göra kålpudding i en sån stor form så får du se resultatet!

Hur lagar du din mat? :e

LeonL skrev:

Bire skrev:

Hur lagar du din mat? :e

Skulle tippa på att Bire är er skol-kock §e :P

Ni har ju uppenbarligen aldrig lagat mat så..

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Jag ställer mig hitintills bakom Bires ord till fullo i denna fråga.

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Kål brukar inte dofta hallon precis. Dessutom finns det restauranger om du är kräsen.

Bire skrev:

Johoodå. När vi hade hemkunskap gjorde jag och en kompis en riktigt C-vitamindrink, bestående av vatten, ananas och citron :e , f.ö. har man fått göra enklare måltider. Men aldrgi nåt hemma :r

Lofberg skrev:

Bire skrev:

Johoodå. När vi hade hemkunskap gjorde jag och en kompis en riktigt C-vitamindrink, bestående av vatten, ananas och citron :e , f.ö. har man fått göra enklare måltider. Men aldrgi nåt hemma :r

Grattis!! Då är ju du nästan färdigutbildad kock & således en mycket pålitlig källa i debatten!

Bire skrev:

Vi lagar vår egen mat varje torsdag (tack o lov), två grupper lagar varannan vecka alltså. Och det är MYCKET BÄTTRE än skolans mat i alla fall, även om vi kommer undan med 1kr per portion.

Varför ska skolan betala 25 kr/port. för ... ehm... "mat"?

Kolla i Mat- & dryckformet så hittar du lite diverse rätter som jag har tillagat själv. :)

Medlem sedan aug. 20021 975 inlägg

Gislaved.net skrev:

Kål brukar inte dofta hallon precis. Dessutom finns det restauranger om du är kräsen.

Precis, som på mitt gymnasium. Där vi har tre olika restauranger att välja emellan.

LeonL skrev:

Bire skrev:

Vi lagar vår egen mat varje torsdag (tack o lov), två grupper lagar varannan vecka alltså. Och det är MYCKET BÄTTRE än skolans mat i alla fall, även om vi kommer undan med 1kr per portion.

Varför ska skolan betala 25 kr/port. för ... ehm... "mat"?

Kolla i Mat- & dryckformet så hittar du lite diverse rätter som jag har tillagat själv. :)

Med din erfarenhet bör du ju kunna inse att en sån stor mängd köttfärs avsöndrar en sån stor mängd vatten?

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Ho ho i min förra skola (grundskolan alltså :) ) fick vi mat från en catering firma. Lyx alltså :D
Jag klagade aldrig på maten alltså. Synd att ni skall få dålig.
Även om det var en engångsföreteelse.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)