Har just börjat lyssna på ett stort antal, för mig tidigare, okäända band. Dark Moor, Lost Horizon, Lake of tears, Narnia, Lumsk, Paradise Lost, Machine Head (kanske inte är så okända men men), Amaran m.fl. Är det någon här som har tips om fler riktigt bra hårdrocks -och metalband, men som dock är rätt "okända/små"?
Nu klassas ju inte nedan band som hårdrock alltid, men det gör väl knappast Paradise Lost eller Narnia heller, så jag gör en lista med rock/metal/trash som jag håller högt och som jag vet inte toppar några listor i Sverige, även fast de borde det.
Cold
Fuel
Saliva
Adema
Blank Theory
Flaw
Vidare; Dope, Earshot, From Zero, Zao (moshårda!), Headplate, Hoobastank, Mad at gravity, Nonpoint, Oleander, One minute silence, Revielle, Soilwork (In Flames-liknande svenskar, grymt bra & spelar på KB i Malmö i mitten av Januari), Stabbing Westward, Taproot, The apex theory, Hope conspiracy, Unloco med många, många, många fler. ;)
Min kusin har "tvingat" mig att lyssna på en del mindre kända band (mest för att hon tycker att jag lyssnar på för vanliga hårdrock/metalband). Av de jag lyssnat på nu i helgen så tycker jag att dessa är bra:
Avantasia
Edguy
Evergrey
Freedom Call
Gorky Park
Saliva
Har just börjat lyssna på ett stort antal, för mig tidigare, okäända band. Dark Moor, Lost Horizon, Lake of tears, Narnia, Lumsk, Paradise Lost, Machine Head (kanske inte är så okända men men), Amaran m.fl. Är det någon här som har tips om fler riktigt bra hårdrocks -och metalband, men som dock är rätt "okända/små"?
WOOOOAOAÅOÅ :L (ta :L som ett vrål)
Lite tyngre tips:
Lamb of God bör du lyssna på om du gillar gamla Machine Head. De låter som MH skulle gjort om de inte börjat suga i och med The Burning Red. Kolla in plattorna As the palaces burn och New American Gospel.
Om du gillar folk metal som Lumsk, kan jag rekommendera Asmegin och Thyrfing (av de senare, särskilt den senaste plattan, Vansinnesvisor). Finntroll är ju förstås också alltid en höjdare, men de håller sig på en lite annan nivå :e
Sen borde alla lära sig att uppskatta Bathory. Iofs låter alla deras skivor sedan Blood on ice likadant, men å andra sidan låter de rätt bra så det gör inte så mycket ;)
Sen finns det tre norska mästerverk som dock kan vara lite svårsmälta, "Hvis lyset tar oss" av Burzum, "Vikingligr Veldir" av Enslaved och "Bergtatt" av Ulver. Men som sagt; de är överkurs.
Sen finns det tre norska mästerverk som dock kan vara lite svårsmälta, "Hvis lyset tar oss" av Burzum, "Vikingligr Veldir" av Enslaved och "Bergtatt" av Ulver. Men som sagt; de är överkurs.
Överkurs? Det är fil. kand. i kyrkobränning & barnskändning som gäller.
Överkurs? Det är fil. kand. i kyrkobränning & barnskändning som gäller.
Mja, OK, Burzum är väl det, men Hvis... är en ruskigt bra skiva. Enslaved och Ulver har däremot till min vetskap inte haft några sådana otyg för sig. Det värsta Ulver påstås ha gjort var att ta pengarna de skulle använda till produktionen av en platta och tjacka en bil, för att sedan ha klassisk black metal-produktion (d.v.s., ingen alls) på den utlovade skivan. För de intresserade är skivan Nattens Madrigal, som är helt OK om än inte i klass med Bergtatt :)