Jag dricker te. :) Alltså "riktig te" som är importerat från Kina. Inga tepåsar och sånt skit. ;) :p
Jag är också uppväxt med te, drack det första klunket när jag var tre. :P
23 svar · 1 029 visningar · startad av PersianBulldog
Hallå..
Jag har läst massa trådar om tuffingar som dricker massa whiskey och vin och allt vad det är.
Har vi någon medlem som dricker te? P.ga. mitt ursprung så är jag bokstavligen uppväxt med te, och jag har lärt mig att älska det.
Min favorit är en blandning mellan Ahmad Tea och Earl Greys svarta te. Av erfarenhet vet jag att det ibland kan vara bra att blanda, då vissa téer har en tendens att ha olika fördelar.
T.ex. har Ahmad Tea en väldigt fin färg och det luktar gott, men det smakar nästan ingenting. Earl Grey har däremot en väldigt god smak, men ingen fin färg (nästan brun) så därför blandar man för att få en fin kombination. :)
Tillbaka till ämnet, är det någon så dricker te?
r) Tagg
Jag dricker te. :) Alltså "riktig te" som är importerat från Kina. Inga tepåsar och sånt skit. ;) :p
Jag är också uppväxt med te, drack det första klunket när jag var tre. :P
Exet hinkade te i stora mängder, så där åkte man med av bara farten ibland, men sen det sprack har det blivit te noll gånger.
Få se vad som händer nästa gång man hittar en sambo. ;)
Chai!
Mjo det blir juhe en hel del Chai drickande här i huset! Pga ursprunget här också! Vad för chai? det är olika ibland är det från chai butiker där man köper hekto, ibland är det vanlig Ica Chai!
Men när jag var på besök i Iran, så var det "noname" chai som serverades! Iaf vad jag tror!
M.Cheraghi skrev:
Chai!
Mjo det blir juhe en hel del Chai drickande här i huset! Pga ursprunget här också! Vad för chai? det är olika ibland är det från chai butiker där man köper hekto, ibland är det vanlig Ica Chai!
Men när jag var på besök i Iran, så var det "noname" chai som serverades! Iaf vad jag tror!
Chai = ??? :q
Jag dricker té, och så ofta som möjligt "hemmagjort" och inte påsar. Dock blir det inte så ofta.. Te är gott!
LeonL skrev:
Chai = ??? :q
Ehm
Jag dricker te. Alltså "riktig te" som är importerat från Kina. Inga tepåsar och sånt skit.
Jag är också uppväxt med te, drack det första klunket när jag var tre.
Men men :P Chai = Te! har du aldrig hört d förr? Indisk Chai t.ex
Svenska, tack! :OO
LeonL skrev:
i Sverige = Te
i England = Tea
i mellanöstern bla = Chai
T.ex i Iran säger man Chai, men jag har även hört svenskar använda sig utav ordet Chai, därför antog jag att dem flesta visste att chai = te!
/ när jag googlade på chai på svenska så hittade jag massa resultat ;)
Jag dricker te. Ibland. Att jag inte dricker det oftare är nog för att det är lättare att koka stora mängder kaffe ;).
M.Cheraghi skrev:
LeonL skrev:
i Sverige = Te
i England = Tea
i mellanöstern bla = ChaiT.ex i Iran säger man Chai, men jag har även hört svenskar använda sig utav ordet Chai, därför antog jag att dem flesta visste att chai = te!
/ när jag googlade på chai på svenska så hittade jag massa resultat ;)
Ordet "Chai" finns dock inte med i Svenska Akademiens ordbok, och kan därför inte vara ett svenskt ord, eftersom ordet härrör från mellanöstern.
Det är ett relativt ovanligt ord i Sverige som jag aldrig har hörtalas om förrän nu, och därför kan det vara flera som inte vet ordets betydelse. Därför skulle ett svenskt ord bli tydligare för många.
Orkar tyvärr inte berätta om ordets historia just nu. F.ö. så rekommenderar jag "ORD MED HISTORIA", som är en etymologisk ordbok med över 2500 ord och deras ursprung. (Förlaget är Prisma). Där står bl.a. varifrån vi fått ordet te.
Min källa skrev:
Chai är te med mjölk och mycket socker som ibland är smaksatt med nejlikor och kardemumma. Chai serveras ofta i engångs terrakotta skålar. På tåg kan man bli serverad chai och när man är färdig slänger man ut skålen genom fönstret. Skålarna är väldigt fina så det kan kännas lite underligt att kasta iväg dem, men man vänjer sig. I Indien dricker man mycket öl. I de muslimska trakterna är man mer återhållsam med alkoholaktiga drycker. Chai är vanligare i norra Indien och kaffe är vanligare i södra. Läsken som finns att få tag på brukar i allmänhet vara väldigt söt.
F.ö verkar det som om det inte finns så många tuffingar som dricker te.. Man får väl hoppas att det är andra alternativet när Vodkan tagit slut..
F.ö verkar det som om det inte finns så många tuffingar som dricker te.
Åjo! Nog finns vi! ;)
Jag dricker ofta och gärna te, och jag varierar ofta och gärna. Koh-i-Noor, Persian Earl Grey, eller ibland indiskt chai.
Jag dricker nästan vad som helst i teväg. :)
Till toasts passar inget bättre än te.
Kanske skulle sitta bra med en te-drickande smiley också :p
Alltså en kopp t istället för öl -> :bire
Jag älskar te, men inte Earl Grey och sådant tråkigt, det ska vara med fruktsmak och sånt. Favoriter varierar men just nu är jag väldigt förtjust i hallon. Det finns inget som värmer som en kopp te, där kan kaffet slänga sig i väggen.
Mmm...en stor kopp te, nybakt bröd och en mysig filt i soffan, det är härligt det!! :)
sebbz skrev:
Till toasts passar inget bättre än te.
Kan inte annat än hålla med!
Jag dricker mer än gärna te och är inte främmande för att prova olika sorter. Favoriten är fortfarande, och det må vara en tråkigt vanlig sort, Earl Gray.
Hellre te än kaffe :D
en kopp te med lite honung i en kall vinterkväll, en smörgås med ost & marmelad till det och så känner man sig så mysig.
eftersom jag är sambo dricker jag te ibland, men jag vet aldrig vad jag dricker, hon som handlar hem olika mysko te sorter från te/kaffe affären (JAVA house i lund).
Annars gillar jag franskrostat nymalt kaffe, men det är ju ett ämne för en annan tråd.
Dricker ofta och gärna en kopp te.
Favoritsmaker just nu:
Vaniljte med honung och mjölk
Ginger & Lemon (varning: beroendeframkallande ;)), utan tillsatser (alt. med socker).