webForumDet fria alternativet

Berusa Er

Småprat

45 svar · 1 063 visningar · startad av Hjärtat · sida 3 av 3

Frågan, av Hjärtat

Skriv vad ni dricker just nu. Jag: Rött vin av sorten Santa Helena-Gran vino Druva:Carbernet Sauvignon 2002

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

greyhound skrev:

Visst om det var så att folk bara satt och drack en öl för att det var gott så. Men om man inte är ute efter alkoholen finns det goda alkoholfria alternativ. Nej jag syftar inte på att du ska bli nykterist bara att det finns alternativ om det BARA är smaken man vill ha.

Hallå, jag har efterlyst alkoholfri whisky hur många gånger som helst, tyvärr, det finns inte.
Jag gillar faktiskt whisky, skall jag bara bli full kan jag lika gärna dricka råsprit på dunke.

Medlem sedan sep. 200322 inlägg

Varför skulle (bortsett från vad tråden heter) att dricka en öl eller ett glas vin vara detsamma som att dricka sig full eller att droga sig? Massor av människor uppskattar en god öl (Hof, mmmm... :bire ) eller ett glas gott vin (just nu Inycon) ungefär på samma sätt som en kopp kaffe eller en smaskig blandning av druvjuice, läsk och is en varm sommardag.

Däremot tycker jag, och har alltid tyckt, att det är urbota dumt att försöka truga på folk alkohol när de sagt nej tack. Det där begriper jag faktiskt inte riktigt. Varför känner sig somliga hotade av att andra väljer att avstå? Ingen ska behöva försvara sig för att de inte vill ha! Lika lite som vi andra ska behöva försvara vår smak för god öl (måste upprepa mig, Hof...) eller gott vin.

Själv älskar jag att sörpla i mig en kall öl - framför datorn, efter jobbet, medan jag lagar mat, eller strängt taget lite när som helst :bire . Men jag vill verkligen inte behöva ursäkta mig för det! Och bortser man från trådens rubrik, så gillar jag faktiskt såna här trådar, jag har fått många bra tips på det viset om sådant som jag själv inte kände till!

Medlem sedan jan. 2004618 inlägg

greyhound skrev:

Alkohol är en drog (Gissa om folk kommer bli galen nu :) )
Jag valde att säga droger för att göra en liknelse, för mig som inte dricker så betyder "Berusa" att dricka alkohol för att bli full, för någon som inte håller på med droger betyder (troligen) "droga" att man använder så mycket droger att man inte kan gå. Det gör det troligen inte för den som använder droger.

Som flera har skrivit innan är det skillnad på att ta en öl eller ett glas vin på fredagen efter jobbet och supa sig full varje fredag/lördag så att man inte kommer ihåg vad man gjorde eller för att man tycker det är ”tufft”.

Anledningen till att jag tar en eller några öl på exempelvis en fredag är för att det är gott (om jag hade varit ute efter procenten hade jag lika gärna kunnat köpa en dunk nere på hörnet ;) ).

Än så länge har jag inte hittat något alkoholfritt alternativ som smackar lika gott som en lagom kyld Norrlans Guld. Speciellt en varm sommarkväll vid solnedgången i trevliga vänners sällskap.

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Dryden skrev:

Bra, då tycker jag att du ska hitta något alkoholfritt som smakar som en Mariestads Klass II eller III.

Rävpiss? :birp

Nä, skämt å sido. Det är ganska tröttande med alla moral-kärringar
som bara måste förpesta alla trådar med sina predikningar om att det
inte är tufft att 'supa' och 'det går minsann lika bra med alkoholfritt'.
Hittas något alkoholfritt alternativ till en god Laphroaig eller en kall
Carlsberg Sort Guld så berätta, för tusan!. Att bli 'salongsberusad' eller
rent av skitnitad framför burken ser jag inga problem med alls.
Sålänge man trivs med vad man gör så spelar det ingen roll om
det är framför burken eller på krogen. När man uppnår en viss ålder
så försvinner 'tuffheten' i att dricka alkohol och ersätts med att man
faktiskt uppskattar smaken. Att man blir lite rund i knäna är bara en
bonus. Ibland blir bonusen jättestor, vilket kan resultera i en del roliga
trådar som man kan sitta och skratta/gråta till 'dagen efter'.

Alla dom som avstår från alkohol av andra skäl än att 'det inte är tufft'
respekterar jag däremot. Valet är helt fritt. Vill man ta sig en jamare
så gör man det eller så struntar man i det. It's as simple as that.

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

Nä, nu får ni avsluta diskussionen.

Allt prat om Kof och annan god, ljus och fin öl som skall förtäras vid en varm sommardag på en brygga eller dyl. får mig att bli knäckt över att det är så långt kvar till sommaren.

Men visst, om det fanns alkoholfri dryck för samma pris eller billigare som smakade gott så skulle jag ta några sådana också. Men det finns inte, det är som att dricka klass 1 falcon, smakar blaskigt vatten, tar vi klass 3 så får vi fram den finare, kraftiga smaken.

Öl är gott, att varva ner med hjälp av 1-3 öl är skönt. Att dricka fler än 6 öl en kväll brukar man få betala för.
Det är inte tufft att vara full, men det är skönt att vara berusad

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Koplik skrev:

Allt prat om Kof och annan god, ljus och fin öl som skall förtäras vid en varm sommardag på en brygga eller dyl. får mig att bli knäckt över att det är så långt kvar till sommaren.

De går fort, nu är vi snart i februari och de har redan blivit myket ljusare.

Koplik skrev:

Men visst, om det fanns alkoholfri dryck för samma pris eller billigare som smakade gott så skulle jag ta några sådana också. Men det finns inte, det är som att dricka klass 1 falcon, smakar blaskigt vatten, tar vi klass 3 så får vi fram den finare, kraftiga smaken.

Oftast är den alkoholfria varianten sämre i smak, när de gäller öl så anser jag att den inte ska vara starkare än 5,5

Koplik skrev:

Öl är gott, att varva ner med hjälp av 1-3 öl är skönt. Att dricka fler än 6 öl en kväll brukar man få betala för.
Det är inte tufft att vara full, men det är skönt att vara berusad

Håller med men ett glas vin (rött) är inte dumt de heller! Eller oboy och punch när man sitter ute i en snödriva på vårkanten. De är inte dumt de heller ;)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)