webForumDet fria alternativet

Pris på sprit i danmark

Resor

16 svar · 6 182 visningar · startad av FIgg3

Medlem sedan sep. 2001354 inlägg
Frågan#1

Hejsan satt så här på kvällskvisten och funderade över hur mycket billigare det är att handla i danmark än att gå in på vårt "underbara" systembolag :OO

Hur pass mycket billigare är det igentligen ? En 70:a absolut vodka kostar ju 245 :- på systemet men vad går det på i Danmark ? Någon som har några färska priser att komma med?

Det är nämligen så jag sitter här och gör en lista på vad som bör inskaffas till "baren".

Listan (med svenska priser)

Absolut Vanilj 245:-
Absolut Kurant 245:-
Absolut Citron 245:-
Finlandia Lime 234:-
Finlandia Cranberry 234:-
Finlandia vodka 228 :-
Tq Cariel 243:-
Svensk Smultron 219:-
Hallands fläder 209:-
Bols blue 125 :-
Cointreau 280 :-
Pisang ambon 125 :-
Sourz Apple 149 :-
Bacardi Limón 249 :-

Om jag skulle köpa detta på systemet skulle det kosta runt 3000 Kr

Tack för mig så länge :birp

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Det finns lite taxfree priser att kolla här: https://www.stenaline.se

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det är inte så mycket billigare i Danmark egentligen. Skall du handla såpass mycket och om du har tid och möjlighet så hade jag åkt vidare ner till Puttgarden och handlat istället.
För att göra några små jämförelser så tittade jag på ett par priser av de sorter som du har skrivit på din lista.

Finlandia i Danmark 209:- för en liter.
Finlandia i Tyskland 90:- för 70cl.
Absolut Citron i Danmark 133:- för 50cl.
Absolut Citron i Tyskland 150:- för en liter.
Cointreau i Danmark 151:- för 50cl.
Cointreau i Tyskland 150:- för 70cl.

Skall du dessutom köpa öl med så blir det ännu större skillnad.
Carlsberg Sort Guld i Danmark 169:- för 24X33cl.
Carlsberg Sort Guld i Tyskland 70:- för 24X33cl.

Källor: https://www.stenaline.se och https://www.scandlines.dk

tackar för svaren, ska ta och läsa dem lite bättre så fort jag vaknat till liv...

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

Om du bara är ute efter BILLIGT så ska du åkta till Burg (tyskland), där har dom inte dom fina varorna utan mest lite halvplagiat men smakar ändå OK.

Exempel på priser:
Zaranoff vodka 45:-
Allt vitt vin går i snitt på 10 :- flaskan.
Johnsen gin 45:-
Rom (med vit etikett) 45:-

Men det kanske inte är något man vill ha framme om man ska visa upp sitt barskåp.

Tänkte mig faktiskt satsa lite på kvalite, även om de kostar lite mer, anledningen till att jag tänkte dra till danmark och handla är att jag bor väldigt nära och man skulle kunna ta och fylla bilen med klass kompisar dra över och inskaffa det och vara tillbaka redan efter några timmar...

Ska man till tyskland får man åka tidigt på morgonen och kommer hem ganska sent och jag är defenitivt ingen morgon människa ;)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Hm, varför både Absolut Vanilj och TQ - samma sak ju? ;) Likaså Kurant och Finlandia Cranberry...

För övrigt så smakar TQ mycket bättre :birp

Vill du ha snygga flaskor med ett smarrigt innehåll ska du kika lite på Smirnoffs Twist-sorter - 109 spänn i Danmark och kanon att grogga på. :)

:stefan: skrev:

Hm, varför både Absolut Vanilj och TQ - samma sak ju? ;) Likaså Kurant och Finlandia Cranberry...

Dels för flaskornas skull... Snyggt att ha i "Baren"...

För övrigt så smakar TQ mycket bättre :birp

Tycker Absoluts är godare :-)

Vill du ha snygga flaskor med ett smarrigt innehåll ska du kika lite på Smirnoffs Twist-sorter - 109 spänn i Danmark och kanon att grogga på. :)

Har faktiskt aldrig sett eller hört talas om innan, värt att ta en titt på... :birp

FIgg3 skrev:

Ska man till tyskland får man åka tidigt på morgonen och kommer hem ganska sent och jag är defenitivt ingen morgon människa ;)

Finns erbjudanden där du får halva summan av båtresen med bil tillbaka om du är tillbaka inom 3 timmar, vilket är tillräkligt med tid för att bara handla. Vill man slippa köer bör man vara där vid kl 10, kommer man efter 12 får man räkna med minst 20 minuters kö. Från port till port mellan klockan 9-14 tycker jag inte är sent eller länge.

xtreme skrev:

FIgg3 skrev:

Finns erbjudanden där du får halva summan av båtresen med bil tillbaka om du är tillbaka inom 3 timmar, vilket är tillräkligt med tid för att bara handla. Vill man slippa köer bör man vara där vid kl 10, kommer man efter 12 får man räkna med minst 20 minuters kö. Från port till port mellan klockan 9-14 tycker jag inte är sent eller länge.

Hmmm okej, kanske jag som är förvirad då, för när vi var i tyskland förra gången så stack vi tidigt som tusan på morgon, drog genom danmark med bilen, tog färjarn från danmark över till tyskland sedan körde en bit, tog ett antal timmar...

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om du handlar i Bordershop som ligger i hamnen där färjan från Danmark lägger till så tar det två minuter att köra från färjan max.
Man kan nog räkna med att det tar ganska exakt 2 timmar genom Danmark. Färjan mellan Helsingborg och helsingör tar ca.20 minuter och den mellan Rödby och Puttgarden tar ca. 45 minuter. Bara att lägga ihop vad det tar. ;)

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Tyskland är helt klart rekomenderat. Om man vill ha "märkes-sprit" som du verkar vilja ha, så är Bordershopen helt klart rekomenderat. Burg är som sagt mest plagiat. Det riktiga spriten är inte nämnvärt billigare.
Om du kör till danmark, åk in lite i landet. Att handla i affärerna precis utmed båtarna är mycket dyrare. När vi är i Helsingör går vi ibland in till Netto, där kostar en Sort Guld ca 3 danska kronor (dvs 72 för ett flak). Det blir ju dock längre att bära om du inte har bil.

eriks skrev:

Tyskland är helt klart rekomenderat. Om man vill ha "märkes-sprit" som du verkar vilja ha, så är Bordershopen helt klart rekomenderat. Burg är som sagt mest plagiat. Det riktiga spriten är inte nämnvärt billigare.
Om du kör till danmark, åk in lite i landet. Att handla i affärerna precis utmed båtarna är mycket dyrare. När vi är i Helsingör går vi ibland in till Netto, där kostar en Sort Guld ca 3 danska kronor (dvs 72 för ett flak). Det blir ju dock längre att bära om du inte har bil.

Förra gången vi var i danmark och handlade kollade vi först priserna inne i hamnen omdrådet, sedan tog vi bilen och drog i väg till något sådant "supermarket" där var ölen billigare som du nämde, men spriten var faktiskt något dyrare om inte minnet sviker mig helt...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Vi var nere i höstas i Danmark och handlade till en drinkfest för 50+ pers. Det märktes rätt snabbt att alla butiker hade i princip exakt samma priser - det skiljde bara några kronor hit eller dit, men när vi gick gågatan fram till ett köpcenter och hittade en stormarknad blev det genast billigare då de hade "tilbud" på vissa grejor.

För övrigt är man så rutinerad att man ställer bilen i Helsingborg, tar en Sundsbuss över och har med sig en pirra. ;)
För öl är det smidigare att handla i shoppen i terminalen - kan du visa upp en tur&returbiljett slipper du den danska (relativt höga) panten på burkarna. :)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Har du företag så kan du alltid skaffa ett företagskort hos Metro, då kommer du billigt undan ;)

Okkido skrev:

Har du företag så kan du alltid skaffa ett företagskort hos Metro, då kommer du billigt undan ;)

Har F-skatt så jag har handlat där men tycker inte att det är så mycket billigare. öl och vin är ifs rätt billigt men spriten är som vanligt rätt mycket dyrare än tyskland.

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Inte i Danmark, men i Tyskland var min dotter i helgen.
Ett flak (6 flaskor) med SantO Costa kostade 7 euro
och inte smakar det väldigt illa heller. Ganska gott.. m.a.o

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)