Har aldrig förstått vad det är som är underhållade med krigsfilmer. Tycker mest dom är hemska och för nära verkligheten. Att se Die hard eller liknande där det är rätt långt från verkligheten kan jag se som underhållande men inte se någon få tarmarna utslängda eller benen avsprängda av en granat och skrika på hjälp under ett krig. Slits tarmarna ut av ex Jason är det en annan sak.
Det är ju precis samma sak som att folk kan få dödsångest av att se Borta med vinden eller att det finns de som njuter av grisiga Asiatiska tortyrfilmer. Alla gillar vi olika saker, precis som med musik, och tur är väl det, för världen hade varit jäkligt tråkig om alla gillade samma sak.
Jag fick alla avsnitten av Band of Brothers i julklapp.
Helt klart den bästa serie som har gått!
Jag vet faktiskt inte vad som är så bra med krigsfilmer, men något är det :)
Pearl Harbor är en bra film också.
Smaken är som baken men nej, med lite distans så var den faktiskt ganska dålig. Kärlekstramset och mycket annat lull-lull förstörde hela filmen. Tyvärr.
Men ja, jag gillar krigsfilmer. Kanske hänger kvar sedan man lekte krig som liten? ;)
Jag älskar krigsfilmer, speciellt de som handlar om 1:a eller 2:a världskriget. Just scener som när en armé rycker fram ur skyttegravarna, samtidigt som kulsprutorna smattrar och granatelden är som häftigast är bland det bästa jag vet. Att få se dessa små människor springa för sitt liv, krypandes i lera, skrikandes för sitt liv brukar ofta bli gripande. Ju mer verklighetstroget desto bättre.
Band of Brothers gillade jag dock aldrig. Det kunde ha blivit bra, men det förekommer så många löjliga inslag, som när den där "odödlige" snubben springer helt oskyddad fram och tillbaka framför kulsprutorna och inte får så mycket som skoskav, då blir det nästan komiskt dåligt.
Band of Brothers gillade jag dock aldrig. Det kunde ha blivit bra, men det förekommer så många löjliga inslag, som när den där "odödlige" snubben springer helt oskyddad fram och tillbaka framför kulsprutorna och inte får så mycket som skoskav, då blir det nästan komiskt dåligt.
BoB är en av de absolut bästa krigsfilmer/serier jag sett.
Att löjtnanten kunde kuta igenom och tillbaka är väl bara att acceptera? Hela serien bygger ju på vad Easy company råkade ut för i slutet av WWII. ;)
Att löjtnanten kunde kuta igenom och tillbaka är väl bara att acceptera?
Öh? Vad har acceptans med saken att göra?
Om alla recenscenter skulle tvingas att "acceptera" alla filmer de bedömmer så skulle ju alltid betyget bli 5/5. Hur kul är det? :o
jag tycker den totala avsaknaden av stridsteknik, allt det overkliga.
att dom springer runt med en ksp under varje arm o pangar på utan hörselskydd. att dom pratar med varandra o lyckas höra vad den andre säger, fast dom är mitt uppe i en eldstöt. att dom skjuter med pistoler och överhuvudtaget träffar målet som är längre bort än 15 meter, i filmer är det aldrig några problem att träffa med pistol på _minst_ sextio meter. att det aldrig är ngn som får slut på ammunition efter en burst på dryga tre sekunder, i filmer är det _aldrig_ några problem att bursta automat med en ak på 30 bulor i _minst_ 10x6 sekunder.
Att löjtnanten kunde kuta igenom och tillbaka är väl bara att acceptera?
Öh? Vad har acceptans med saken att göra?
Om alla recenscenter skulle tvingas att "acceptera" alla filmer de bedömmer så skulle ju alltid betyget bli 5/5. Hur kul är det? :o
Hallådär, nu klippte du bort det väsentliga :p : " Hela serien bygger ju på vad Easy company råkade ut för i slutet av WWII."
Om det hade varit en "vanlig" krigsfilm hade jag inte heller tyckt det var ett speciellt lyckat drag av manusförfattare/regissör, men nu är ju BoB baserat på verkliga händelser rakt igenom. Gubbarna i början av varje avsnitt nämnde ju till och med incidenten med löjtnanten en gång, så i det här fallet accepterar jag en sån grej - just eftersom det verkligen har hänt. :)
Det är ju precis samma sak som att folk kan få dödsångest av att se Borta med vinden eller att det finns de som njuter av grisiga Asiatiska tortyrfilmer. Alla gillar vi olika saker, precis som med musik, och tur är väl det, för världen hade varit jäkligt tråkig om alla gillade samma sak.
jag får adrelalin av krigsfilmer det är det jag gillar med dom.
T.ex. krigsslagen i Sagan om ringen filmerna är det rejäla adrelalin kickar.
har svårt att sitta stilla... det är ju änna så man vill delta.
Samma med rädda menige ryan.
band Of Brothers
Angående slagen i Sagan om ringen så tycker jag att de är alltför röriga för att vara bra. För övrigt så är Saving Private Ryan så USA-patriotiskt att man spyr. Jag har svårt att förstå hur någon kan vilja delta i ett krig, särskilt då de ser t ex Saving Private Ryan vars krigsscener inte kan vara långt ifrån verkligheten visuellt. Vill du förresten döda människor?
Jag är själv ingen fan av klassiska krigsfilmer. Där det bara är skjutande hela typ Black Hawk Down. Även andra amerikanskpatriotiska filmer typ Behind Enemy Lines, Windtalkers, We Were Soldiers, Pearl Harbor o.s.v. avskyr jag.
Däremot filmer med intressanta karaktärer, dialoger och en bra story gillar jag. Typ Apocolypse Now, Deer Hunter, Full Metal Jacket, Ingenmansland. Filmer som inte kör med det vanliga, explosioner och döda döda döda, men som ändå visar de hemska sidorna med krig och vad det gör med människor.
[moderatorsharkling]
..och så kan vi använda oss av den eminenta Redigera-knappen om vi direkt kommer på nåt mer vi vill säga när vi har postat ett inlägg. ;)
[/moderatorsharkling]
att dom springer runt med en ksp under varje arm o pangar på utan hörselskydd. att dom pratar med varandra o lyckas höra vad den andre säger, fast dom är mitt uppe i en eldstöt. att dom skjuter med pistoler och överhuvudtaget träffar målet som är längre bort än 15 meter, i filmer är det aldrig några problem att träffa med pistol på _minst_ sextio meter. att det aldrig är ngn som får slut på ammunition efter en burst på dryga tre sekunder, i filmer är det _aldrig_ några problem att bursta automat med en ak på 30 bulor i _minst_ 10x6 sekunder.
Vadå, det är ju så det är i CS! ;) :p
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25