Har läst på div sidor att wma filer är mindre än mp3, men när jag konverterar mina låtar verkar det som att de blir större. Kan någon vänlig själ förklara detta för mig.
Vad för program använder du dig av? :D
Och: hur konverterar du dem? Du kan säkert bestämma hur många kbps låten ska gå i.. 300-nånting är cd-kvalité. Om du gör om dem till MP3 i 192kbs så blir den filen mindre än originalfilen...
Man kan välja hur stora de ska vara genom att välja bitrate. Väljer du en mindre bitrate för wma-filen, kommer den verkligen vara mindre än mp3-filen. Oftast kan man välja en mindre bitrate för wma, eftersom det formatet tycks komprimera med högre kvalitet än mp3. Enligt MS skulle wma till och med vara dubbelt så bra, dvs wma@64kbps har samma kvalitet som mp3@128kbps. Detta anser jag vara en grov överdrift. Men jag håller med om att en wma håller högre ljudkvalitet vid samma bitrate. Skillnaden ska dock inte överdrivas.
Tack för tipsen!
Jag använder "advanced wma workshop" och har nu lyckats göra låtarna mindre. Trevligt att få plats med mycket musik på mp3/mwa spelaren!
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e