Gjorde i fredags en inspelning på ett klassiskt stycke som heter Jeux D'Eau av Ravel.
Jag har använt mig av två stycken Röde-mickar samt två stycken AKG. De förstnämnda på en halvmeters höjd och riktade mot det öppna flygellocket, de två andra lite bredare och längre ifrån (2 meter), satta på rundupptagning.
Inspelningen är gjord i skolans aula på en Steinway C-flygel. Dock lite ostämd tyvärr. Ljudet skickades direkt via line ner till skolans studio där det kördes in i Logic 6. Sedan gjorde jag det, i klassiska sammanhang, kanske lite förbjudna: lade på pyttelite reverb för att fylla klangen lite. Jag panorerade en Röde-mick resp en AKG-mick till höger och de andra två till vänster för att bredda ljudet.
Detta är en del av mitt projektarbete och jag spelar långt ifrån fulländat, men vill ha kommentarer på flygel-ljudet. Det jag vill åstakomma är givetvis ett så bra ljud som möjligt. Jag är själv långt ifrån nöjd, men det känns bättre nu än direkt efter jag spelade in det. Det låter dessutom alltid bättre i hörlurar av någon underlig anledning :OO
Tar också gärna emot tips på hur man bör placera mickarna i förhållande till flygeln för att få bäst resultat. Jag har mest provat mig fram och gått på hur jag sett andra göra.
Jag tänker göra om inspelningen vid ett senare tillfälle då allt flyter bättre och funderar då på att även ta med en femte mick som placeras antingen i flygeln eller långt bort. Det jag saknar nu är närheten till pianoljudet och så är det för mycket biljud och surr. Vill även ha mer bas panorerat till vänster resp mer diskant till höger, men hur löser man det? Närmickning känns lite pop, men kanske ska testa?
Ljudet saknar närhet som du säger. Tipset är att göra mängder med inspelningar med olika mickning. Det är främst Röde-mickarna du bör mixtra med tror jag. Testa med extrem närmickning en gång och se hur det blir. Det vore också intressant om du lyfte av locket helt.
Varför inte göra ett studiebesök på någon studio och höra med någon kunnig?
Håller med lite, men stycket ligger i ett ganska högt register rakt igenom med några undantag, så det är svårt. Sen har väl inte en lap top så mycket kräm heller ;) hehe nejmen, förstår vad du menar.
Ang. ditt förslag om mickning så hade det nog funkat perfekt för min nedan kommande Popjazz-inspelning, men jag tror ändå på några distansmickar för att fånga rumsakustik vid den här typen av musik.
Bäverbaronen skrev:
Men det är klart, det fulländade sparar du givetvis till vänstertecknads bröllop.
Javisst. Jag har ju tid på mig att öva innan du hittar nån att gifta dig med §jr
Har gjort en ny inspelning på klassiska stycket. 5 mickar! (varför inte?)
De två Röde-mickarna 30 cm från strängarna, ena riktade mot diskant, andra mot bas. Dessa två panorerade jag vänster/höger. Sedan de två AKG-mickarna satta på "njure" i höjd med och riktade mot flygellocket, på "publikavstånd". Också dessa panorerade vänster/höger. Sedan hade jag en stor Röde-kondensator-mick mellan de två AKG-mickarna som riktades rakt framifrån mot flygel. Också den satt på njure fast utan panorering.
Det blev mycket närmare ljud, men mindre klang =/ Med närmickningen fick jag med en del oönskade ljud från pedalen som är lite irriterande.
Gärna synpunkter på det också. Mickningen passar bättre till den här typen av musik tycker jag nästan.
Har dock inte fått något kristallklart ljud ännu. Lite burkigt och dovt fast på samma gång skrikigt och vasst i diskanten =/ Låter hemmagjort och det vill vi ju givetvis inte ha :e
Skulle behöva skära av vissa frekvenser men har lämnat det då jag inte riktigt vet hur jag bör gå tillväga ännu.
Tvåan var betydligt bättre, nu börjar det låta flygel. Det känns som om ni är på rätt väg. En fundering är om du får för mycket lokalakustik i AKG-mickarna. 2-3 meter kanske räcker. Testa med en mick under vid nästa tagning.
Lokalen är inte så tacksam iofs. Aulan är klotformad och är i grunden till för bön och orgelspel ;)
Rik klang. Ibland för rik kanske. Nog för att Ravel och impressionism handlar om mycket klang. Jag vill ha kristallklart flygelljud men med rik klang ändå. Svårt men det går på nåt jevvla sätt! ;)
Jag tror man kan göra ännu mer med EQ och mickplacering. Jag behöver definitivt gå en kurs :e
Nästa tagning lär dröja :) Jobbigt att ensam dra upp 5 stativ, 5 mickar, 10 xlr-kablar och få upp alla rum och nyckel till flygeln (den lånas inte gärna ut nämligen!). Men det jobbigaste är att ställa nivåerna ensam!! Trycka på rec och springa till flygeln en våning upp för att kolla starkaste resp svagaste och sedna utifrån det justera mickarna och nivåerna =/
Ska se om jag kan få hjälp från någon kunnig nästa gång, så jag får se hur det ska gå till :e
Tack för alla kommentarer. Tar gärna emot fler förslag och erfarenheter :)
Tack för alla kommentarer. Tar gärna emot fler förslag och erfarenheter :)
Förbannat synd att du bor så långt bort, annars hade jag gärna delat med mig av mina kunskaper! Är grymt sugen att jobba i studio igen!!! :l
MEN: Glöm det där med en massa mickar..
2 mickar i stereo är i stort sett allt man behöver till ALLT, en extra mic antingen till basfrekvenser eller till rumsakustik är ok, men det SKA inte behövas om man ställt in ljudet rätt! Lita på mig ;)
Har du mer än 2 mickar så finns det en stor risk att stereoeffekten dämpas, eller ent av försvinner... Det vill man inte & helst inte på FLYGEL ;)
bassebhu skrev:
Håller med lite, men stycket ligger i ett ganska högt register rakt igenom med några undantag, så det är svårt.
Nog hör jag om det saknas botten även i min Lap-top... Glöm inte att ljud en gång varit mitt jobb! ;)
Har du mer än 2 mickar så finns det en stor risk att stereoeffekten dämpas, eller ent av försvinner... Det vill man inte & helst inte på FLYGEL ;)
Ja, det är nog så. Jag tror tre mickar är lagom faktiskt. Två nära och en på rumsakustik. Med bara närmickning blir det för popigt och torrt och reverb i efterhand känns lite b.
Det gäller dock att hitta bra lokal och bra instrument också!
Jag upptäckte dessutom att jag måste haft hörlurarna åt fel håll när jag gjorde mina panoreringar. Nu när jag lyssnar på inspelning två av klassiska stycket så är basen i höger och diskanten i vänster haha :birp Tabbe. Men det är inte så störande om man inte vet om det tror jag. lätt att fixa till dock :)
Hmm, satt å pillade lite med din lilla piano bit (version 2) i Cubase och fick fram detta
Drog upp basen, sänkte mellanregister och höjde lite på diskanten i EQn samt lade på lite kompressor. Den klipper dock på nåt ställe men jag orkar inte fixxa detta...
Intressant låt förresten... Mycket fint stycke! Och en sån bra pianist som du bakom flygeln gör det ju inte sämre! :)
Jag tyckte det lät väldigt bra, helt annan rumskänsla och pianoljud än jag har tillgång till. Nu blev man så där sugen på riktigt piano/flygel igen. Jag har "bara" digitalpiano som jag line:ar. Så här låter det för övrigt: http://www.tydal.nu/kusligt.mp3
I sammanhanget kanske jag ska tillägga att jag skriver musik bara för att jag tycker det är kul och är inte alls lika skicklig som Sebastian.