webForumDet fria alternativet

Förste svensk i rymden...

Vetenskap

12 svar · 660 visningar · startad av Thorsander

Medlem sedan aug. 2001746 inlägg
Frågan#1

Vad hände igentligen med första svensken i rymden?
För ca. ½år sedan sände kanal 5 (?) en serie som hette Astronauterna. Vinnaren av denna tävling skulle få en astronaut utbildning och bli förste svensk i rymden - men hur gick det?

Någon som vet?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

TV3 sände programmet och det var aldrig klart att den som vann skulle få åka. En tidsplan hade inte heller satts upp, och vinnaren kommer nog aldrig att få åka upp i rymden.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

www.astronauterna.nu skrev:

Aspiranterna tävlar om chansen att bli den första svensken i rymden. Vinnaren får en biljett till den första kommersiella rymdfärjan och kan därefter, enligt NASA:s officiella definition, räkna sig som astronaut. Avfärden kommer att ske från Moskva sedan lämnar han/hon atmosfären för en upplevelse som ytterst få människor har haft tidigare.

Källa

magasin.gotland.net skrev:

Resan ut i rymden är värd cirka 95000 dollar och innebär att en dröm går i uppfyllelse för Dag. Rymdresan kan bli av inom några år eller senast 2007.

Källa

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Kommer inte Fuglesang att komma upp i rymden innan dess (2007)?

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag såg i en dokumentärfilm att ett gäng tyskar tog hans plats och då blev han så deprimerad att han började gå på LSD.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag läste någonstans att företaget som skall anordna "rymdturistfärjan" inte ens hade skaffat sig de tillstånd och liknande som krävs, hela idén var fortfarande bara en skrivbordsprodukt så det krävs nog lite flax om "astronauten" verkligen skall komma upp i rymden.

Och som jag förstår så handlade det om en rent kommersiell rymdflygning, öppen för i princip vem som helst med tillräckligt med deg, så vitsen att 7-8 år innan uppskjut träna upp sig fysiskt till astronaut i direktsänding känns ju inte helt nödvändigt när "astronauten" ändå kommer att sitta bredvid feta amerikaner och sippa på en apelsinjuice när han flyger runt i rymden.

Larvigaste dokusåpan efter Bachelor..

Erik Juhlin skrev:

Jag såg i en dokumentärfilm att ett gäng tyskar tog hans plats och då blev han så deprimerad att han började gå på LSD.

Du skojar? :x

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

m_soderlund skrev:

Erik Juhlin skrev:

Nej, han är dödsallvarig. Dokumentären hette Percy Tårar och sändes på SVT i ett antal delar för ett par år sedan.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

sgtpepper skrev:

m_soderlund skrev:

Erik Juhlin skrev:

Nej, han är dödsallvarig. Dokumentären hette Percy Tårar och sändes på SVT i ett antal delar för ett par år sedan.

Jindahr var den som var boven i dramat.

Va? Helt otroligt! Skulle denne Fuglesang alltså ha börjat gå på LSD? :l

:P
Jag utgår ifrån att du skämtar mr. söderlund!?

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!!!!!

Vad tusan! *SUCK*

Jag är riktigt seg idag, inte bara på wF.. Sorry.

LOL! :birp

he he, alla har vi våra dagar :birp

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)