webForumDet fria alternativet

Crêpes?

Mat & dryck

22 svar · 527 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

Tänkte laga en enkel måltid för tre personernu på lördag. Jag hade tänkt en fyllig Crêpes (med köttfärs?) som förrätt, och en soppa eller något annat som varmrätt. Problemet är dock att jag inte har något recept för Crêpes med köttfärs. Någon som har ett recept liggande? Har sökt på tasteline.com och Google, men hittade inget som passade :l

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

... är det inte bara pankakor med fyllning och något som kan "klistra" fast kanten... typ någon ost kanske?...

Japp... "skalet" är en vanlig pannkaksskiva. En fyllning med bara ost är dock inte så gott, tror jag. :p

Det egentliga som jag söker är recept till köttfärsen.

ta och bara stek färsen, tillsätt soja och vatten salt + peppar & ketshup... sen kanske paprika eller något annat färg glatt :e

Hmm? Ketchup? :e Tomatpuré? ;)

Jag letar efter en köttfärssås som inte är så stark i smak, men som ändå smakar något. Det ska dessutom passa ihop med pannkakan. :o

Jag använder Ketchup istället för Tomatpuré för puré blir för mycket... använd fantasin :e

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Stek köttfärsen och tillsätt örtsalt, kanske lite vitlökssalt och sedan aningen lite ketchup. Det bör väl lösa problemet? :)

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

ketchup i köttfärsen, ja jag säger då det...

Här behövs verkligen Marja :e

Jag ska testa era förslag! Tack för hjälpen! :bire

Medlem sedan mars 2003580 inlägg

Nu kommer jag!
Jag tror också på att steka köttfärsen, kanske lite finhackad lök i och sen krydda med salt, peppar och kanske lite chilipeppar och chayenne för att få lite starkare.
Annars är det jättegott att fylla crepes med svampstuvning.

När du fyllt pannkakorna lägger du dom i sen smord form och strör över riven ost, sen kör du in det i ugnen tills osten smält.

Lycka till!

marja skrev:

När du fyllt pannkakorna lägger du dom i sen smord form och strör över riven ost, sen kör du in det i ugnen tills osten smält.

Vill ha! :o :f :e

Medlem sedan mars 2001363 inlägg

... röra med älgfärs och kantarell! Eller varför inte lammfärs med lite trevlig kryddning och vitlök... *dregel*
:bire

Gjorde några med köttfärs i, parmesanost på(!) och ruccola-sallad till härom dagen, det blev ganska ok.

Lycka till! :)

/ Mattias

Dryden skrev:

marja skrev:

Vill ha! :o :f :e

Åh, vilka krav du ställer... :)

marja skrev:

Nu kommer jag!
Jag tror också på att steka köttfärsen, kanske lite finhackad lök i och sen krydda med salt, peppar och kanske lite chilipeppar och chayenne för att få lite starkare.

Lycka till!

Ska testa... vi får se hur det blir :bire (Jag kommer att ta foton på det ;))

Mattias: Älgkött låter inte så tilltalande i mitt huvud :P Men jag kan ju testa det någon gång :bire :D (med vanlig köttfärs alltså :p)

Tack för alla era förslag! :f

Förresten.. har ni några tips på någon varmrätt/dryck till det? :) Jag hade tänkt mig en soppa, men man kanske inte blir mätt av det, eller?

En kall öl?

I brist på öl-ålder så lär ett kallt glas vatten fungera utmärkt. ;)

Dryden skrev:

En kall öl?

I brist på öl-ålder så lär ett kallt glas vatten fungera utmärkt. ;)

Vatten is it... :l :p ;)

Medlem sedan mars 2001363 inlägg

LeonL skrev:

Förresten.. har ni några tips på någon varmrätt/dryck till det? :) Jag hade tänkt mig en soppa, men man kanske inte blir mätt av det, eller?

En kryddig laxsoppa med skaldjur och vin (i soppan alltså) och ett kraftigt vitt vin (Talus Chardonnay 2000, nr 6729) att dricka till kanske?
Du har ju redan haft kött i och med förrätten, och förrätten är kanske ganska mättande också (beror i och för sig på Crêpes-storleken ;) )?

Tanken med viltköttet i Crêpesen var att det kan vara kul att göra något annorlunda om man vill göra det lite festligt :)

Lycka till!

LeonL skrev:

Jag tror att en soppa kan funka bra, du kan ju ha något gott bröd till, tex baguetter eller kanske varma mackor. Ska du ha någon efterrätt också?

Vatten är ju inte så himla kul, köp alkoholfri cider istället och häll upp i schyssta glas så blir det kanon. :)

Så här blev resultatet, och varmrätten smakade inte alls illa!

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)