På många tablaturer ska man spela på en Eb stämnd gitarr och jag fattar inte hur det går till eller vad det innebär. Många säger också att många band eller gitarrister använder sig av Eb tuning i sina låtar vilket jag också märkt verkar stämma ganska bra. Så för att överhuvudtaget ha någon chans att lära mig spela dessa låtar så måste jag först fatta vad Eb tuning är för något?
Ska man stämma gitarren så den tunnaste strängen öppen, får ton Eb, sedan i ordning från näst tunnaste till tjockaste E strängen, Bb Gb Db Ab och sedan Eb igen? Hur gör man då för att får exakt rätt ton om man inte har öra att höra in det utan stämapparat? Den jag har kan bara stämma efter normalstämning.
Så vad är egentligen Eb tuning, vad innebär det? Vad är det som gör Eb tuning speciellt eller annorlunda från normal stämning? Vad är det som gör att man inte lika gärna kan spela med vanlig normal stämning.
Oj, en enkel förklaring är att dom flesta sänker av 2 anledningar
1. Eb är ofta enklare för manliga sångare att sjunga i än E, den halva tonen kan göra mycket.
2. I hårdrock får du ett "tyngre" ljud.
Det man gör är att stämma gitarren en halvton lägre, Eb, Ab, Db, Gb, Bb, Eb
Dom flesta stämapparater klarar av det, annars råder jag dig att köpa en som klarar det(om du inte har gehöret för att stämma den själv)
Öppna strängar ska alltså låta som de gör på 11 bandet i normal stämning (tror jag det är)? Men vad menas med halvton, de tonerna Eb osv är väl toner som man kan spela även på en normalstämd gitarr, hur kommer det sog att de räknas som halvtoner?
Jag fattar nog ändå inte. Jag tror jag vet vad det innebär med eb tuning, alltså man sänker ett steg så att de toner som normalt spelas öppet hamnar på första bandet.
Men detta innebär ju bara att man har förskutit alla tonerna ett band. Vad ska vitsen med det va? Jag kan inte förstå att det skulle bli ett tyngre sound eller liknande av detta? Förklara lite mer.
En heltonssänkning är t.ex. från E till D.
En halvtonssänkning är t.ex. från E till Eb.
Ett A-mollackord tar du så här:
e|-0-|
H|-1-|
G|-2-|
D|-2-|
A|-0-|
E|---|
Om du har förskjutit alla toner ett halvt tonsteg (från E till Eb) och spelar på gitarren som om du inte har förskjutit tonerna t.ex. tar du fortfarande ett A-mollackord så här:
eb|-0-|
Hb|-1-|
Gb|-2-|
Db|-2-|
Ab|-0-|
Eb|---|
Alltså blir det mer bas och därmed mer tyngd bakom.
För dem som inte kan stämma själv på gehör så finns det en del program som kan hjälpa en, för både akustiskgura och elgura! :) Men hur pålitliga de är är ju helt annan femma! ;)
Sök på Guitar Tuner på Google så dyker det upp lite grann..
Vill du lära dig låten utan att stämma om gitarren så kan jag rekommendera Slow Gold. Där kan du "stämma om" hela melodin utan att ändra tempo i låten. Man kan även göra tvärtom: dra ned tempot i melodin utan att tonerna ändras så man hinner med att lära sig spela.
När du stämmer ner gitarren och tar ett E-ackord(Eb i sänkt läge) så blir toerna lägre/mörkare, vilket gör att det låter tyngre i just E. Detta gär att soundet blir tyngre om man kör låtar i E(som brukar var en utmärkt tonart för många manliga sångare)
285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e