Hej! Jag har en idé som jag går och dagdrömmer på, jag kommer förmodligen aldrig att genomföra den, men det är ändå roligt att bolla lite drömmar här.
Saken är den att jag skriver lite musik (jag pratar inte om PNE-musiken just nu) hemma. Jag tänkte att om jag hittar någon som vill sjunga så skulle jag ju kunna lansera han/henne som artist själv.
Planen är någorlunda såhär. Spela in 7-8 låtar hemma, men den kvalitet som det blir. Ta 2 av dem och spela in i studio som singlar (högre kvalitet alltså). Beräknad kostad 6000kr (man kan ofta få ganska bra helgpriser eller nattaxor).
Sedan skickar man inte detta till diverse radiokanaler. Singelskivan, den andra skivan + ett brev som berättar att jag hade tänkt lansera denna artisten, de två låtarna är de två första singlarna, resten av låtarna ska spelas in till ett album som ska vara klart om 4-5 månader. (Fler singlar kommer alltså att släppas innan dess). Jag ringer tidningar och frågar om de vill skriva om projektet. Lokaltidningarna borde var intresserade.
Sedan trycker jag upp skivor efter behov, kanske 1000-3000 st och säljer. (Kostad ca 6-8 kr / skiva) Ett problem är hur dessa ska säljas. För att skivbutiker ska sälja måste man väl nästan vara med i Grammotex eller? Man skulle kunna sälja via internet, men vem vill köpa en singel på internet? Kan bli svårt eller?
Total kostnad: ca 6000 för fösta inspelningen, ca 10 000 för första CD-pressningen + kanske 5 000 för representation och promotion (ringa till folk, åka bil till stuio osv). Alltså 21 000 kr. Floppar det, dvs låten spelas för lite i radio, för ingen uppmärksamhet, då har det misslyckats, annars kan det rulla på med fler studio-inspelningar och mer promotion.
Vad tror ni om denna dröm? Är kalkylen rimlig? Hur ska man sälja skivorna?
Kul grej
Visst skall du försöka att genomföra den
Skaffa en sponsor en affär som får en egen singel med för utdelning.
Skall bli kul att följa. Du bör göra det. Han Bert i Skara behöver lite konkurens.
Lasp, kul att höra, jag blir motiverad av att höra lite uppmuntran. Sponsor har jag tänkt på, det är en utmärkt idé. Fortfarande finns dock problemet med att sälja skivan (de flesta skivbutiker köper in från grammotex). Har någon någon lösning???
Givetvis ska jag (om jag genomför det) följa upp det här. Den kommer dock inte hända så mycket förrän tidigast i April -04.
Låter helt klart som en intressant idé, men som jag ser finns det två problem. Dels att få radiostationer att spela din låt. Med tanke på att radiostationer får in rätt många låtar/singlar etc. gäller det nog att sticka ut eller redan vara en stor artist. Det är problemet är som du påpekar att få affärer att sälja singeln/albumet. Själv tror jag att där handlar det bara om tålamod och PR.
Låter kul!
Det som du kanske ska satsa på först och främst är lokala medier, tidningar och radiostationer. Sen tycker jag att du ska försöka fixa spelningar till din artist och sälja skivor i anslutning till konserten, fast då behöver du ju bra låtar att täcka en hel spelning. Sen är det ju bara att kopiera singeln och skicka ut till alla skivbolag, tidningar, radiokanaler du kan komma på. Och glöm för allt i världen inte att anmäla låtarna till Stim!
Lycka till!!
Vore det inte smartare att nischa sig lite? Satsa på kvalité snarare än skvalmusik vars främsta syfte är att sälja och spelas i radio mycket (jag får intrycket att det är vad du är ute efter, men jag kanske har fel?).
Ett bra exempel på litet skivbolag som lyckats tycker jag är Rabid Records, som bland annat givit ut skivor med the Knife. De har distribution via Border.
Jag tror ingen bryr sig om en Britney Spears-liknande grej om det kommer från ett litet lågbudgetskivbolag, eftersom det i mainstreamfåran till så stor del verkar handla om dyr marknadsföring (ingen vill egentligen ha skiten, därför måste de luras genom massiv marknadsföring).
Ang. musiken. Det är helt enkelt den musiken jag skriver, den är nischad på mitt sätt (vilket är ganska mycket radiomusik). Jag vill ju inte försöka profilera den bara för den ska bli profilerad liksom, jag tror ändå att jag kan få en personlighet i den.
Visst, PR är det svåra. Jag tror att grejen kan ligga i att få tidningar att börja skriva om det. "20-åring satsar på att konkurrera ut Bert" t.ex, dom kan ju göra nyheter av allt! Har det bara väl börjat så känns det lättare.
Problemet med att sälja. Hade ni köpt en CD-singel från internet? Typ en artist ni hade hört på radio som ni fick reda på att den såldes via hemsidan. Typ för 39 kr??
Nja det är helt klart värt att lyssna på det
Har bara lyssnat på ett par låtar men gillar vad jag hör.
Får man göra så med Trasiga skor?
Jag lovar att ladda hem fler och även lyssna på dom så bra var det.
Gör det du också Bire, innan du frågar varför!
Jag ska naturligtvis lyssna, men måste ändå fråga varför enl ovan då det är (hur ska jag uttrycka mig nu?).... HELT TOTALJÄVLASKITSVÅRT att lansera en ny artist i sverige.
Been there, done that skulle jag kanske tillägga...
Hej! Jag har en idé som jag går och dagdrömmer på, jag kommer förmodligen aldrig att genomföra den, men det är ändå roligt att bolla lite drömmar här.
Saken är den att jag skriver lite musik (jag pratar inte om PNE-musiken just nu) hemma. Jag tänkte att om jag hittar någon som vill sjunga så skulle jag ju kunna lansera han/henne som artist själv.
Planen är någorlunda såhär. Spela in 7-8 låtar hemma, men den kvalitet som det blir. Ta 2 av dem och spela in i studio som singlar (högre kvalitet alltså). Beräknad kostad 6000kr (man kan ofta få ganska bra helgpriser eller nattaxor).
Sedan skickar man inte detta till diverse radiokanaler. Singelskivan, den andra skivan + ett brev som berättar att jag hade tänkt lansera denna artisten, de två låtarna är de två första singlarna, resten av låtarna ska spelas in till ett album som ska vara klart om 4-5 månader. (Fler singlar kommer alltså att släppas innan dess). Jag ringer tidningar och frågar om de vill skriva om projektet. Lokaltidningarna borde var intresserade.
Sedan trycker jag upp skivor efter behov, kanske 1000-3000 st och säljer. (Kostad ca 6-8 kr / skiva) Ett problem är hur dessa ska säljas. För att skivbutiker ska sälja måste man väl nästan vara med i Grammotex eller? Man skulle kunna sälja via internet, men vem vill köpa en singel på internet? Kan bli svårt eller?
Total kostnad: ca 6000 för fösta inspelningen, ca 10 000 för första CD-pressningen + kanske 5 000 för representation och promotion (ringa till folk, åka bil till stuio osv). Alltså 21 000 kr. Floppar det, dvs låten spelas för lite i radio, för ingen uppmärksamhet, då har det misslyckats, annars kan det rulla på med fler studio-inspelningar och mer promotion.
Vad tror ni om denna dröm? Är kalkylen rimlig? Hur ska man sälja skivorna?
MVH E
Låter bra... men istället för att skicka en massa singlar till säg diverse radiokanaler så tar du och skickar in det till någon skivproducent, vilket du får ett direkt svar på om de anser att din "musiker" duger till något! :)
Men visst du kan alltid börja med att skicka dina exemplar med singlar till närliggande lokala radiostationer, och gå den längre vägen vilken kan leda till något bättre än att skicka till en skivproducent och mest troligt bli nekad, typiska skivproducenter. :e de älskar att kasta skit på kanske blivand bra musiker.
Visst, PR är det svåra. Jag tror att grejen kan ligga i att få tidningar att börja skriva om det. "20-åring satsar på att konkurrera ut Bert" t.ex, dom kan ju göra nyheter av allt! Har det bara väl börjat så känns det lättare.
Det finns också andra vägar att gå än att skicka till diverse radiostationer och skivproducenter som jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Det är att börja se om folk tycker att musiken duger och detta genom att göra kanske 2-3 demos och presentera dem på någon hemsida och låta folk ladda ner dem, var de är kanske 60 sek långa, om folk tycker om denna musik kommer de garanterat att höra av sig.
Att försöka slå ut Bert! Humm... han kommer nog ha gått i graven innan någon ung uppstickare hinner slå ut han! :e
Orsaker:
1 ) Mannen har ett eget skivbolag
2 ) Han är en väl ansed person inom dansbandsmusiken.
3 ) Han har mucho pengar att röra sig med.
Men jag tycker om du nu verkligen vill satsa på att bli "ett eget skivbolag" så ska du göra det!!! :)
I'm back, skitkul med många kommentarer... Ska försöka beta av alla...
-Bire-
Vad menar du med "varför skall du inte få radio att spela dom?"
Det är klart att jag ska försöka få radio att spela dem, men det är svårt...
"Been there, done that skulle jag kanske tillägga..." Perfekt, berätta mer mer mer.... Varför gick det bra/dåligt för dig?
"Varför skulle tidningarna vara intresserade?" Min take är att försöka knyta det till något som är "inne"... Visst skulle aftonbladet kunna rubricera ett sånt här projekt som "20-åring ska konkurrera ut Bert Karlsson", de brukar ju kunna få rubriker av allt. Det gäller nog dock att på något sätt få deras intresse först.
-Lasp-
"Får man göra så med Trasiga skor?" Ja du, jag är inte helt hemma på det. Det är iaf så att om vi spelar upp den officiellt (men vinstintresse, så måste det rapporteras till STIM (och då måste vi betala in pengar för det). Jag tror (men är inte säker) att man får göra covers utan att fråga skivbolaget i fråga, bara man rapporterar det till STIM.
Som sagt är det inte PNE-låtarna som jag hade tänkt distribuera, det tror jag inte håller i nuläget. Det är dock ett roligt sidoprojekt. Tack för komplimangerna!!
-Fredde Mannen-
Att skicka in det till en skivproducent låter som en bra idé. Saken med en singel skulle vara den att radio får massor av "demos", ett brev/telefonsamtal med en "singel" och en presentation med tidschema och annan info om artisten ger ett bättre intryck. Med en demo blir det "vill ni spela denna låten om vi spelar in den på riktigt". Med en singel blir det enklare: "Vill ni spela denna låt?"
-Muskot-
Det var tänkt att vara inkl. frakt ja. Ev. ska det vara två låtar på singeln (det kallas fortfarande en singel, men det är ju lite mer substans på den då).
Vad menar du med "varför skall du inte få radio att spela dom?"
Det är klart att jag ska försöka få radio att spela dem, men det är svårt...
Ok.. Trodde du skulle va rebell o strunta i kommersiell radio! ;)
eriks skrev:
"Been there, done that skulle jag kanske tillägga..." Perfekt, berätta mer mer mer.... Varför gick det bra/dåligt för dig?
Det gick käpprätt åt helvete, trots att vi skulle lansera en redan välkänd svensk artist som varit med o sålt över 1 500 000 plattor i sverige..
Visserligen var det inte tillräckligt bra låt, men INGEN av större värde ville ens lyssna på den... P4 & nån mer station spelade den under nån månad, men det blev inget mer.
Sen har jag varit med om en drös till med band, men inget funkar utan att man ska dra ner brallorna...
eriks skrev:
"Varför skulle tidningarna vara intresserade?" Min take är att försöka knyta det till något som är "inne"... Visst skulle aftonbladet kunna rubricera ett sånt här projekt som "20-åring ska konkurrera ut Bert Karlsson", de brukar ju kunna få rubriker av allt. Det gäller nog dock att på något sätt få deras intresse först.
Tror inte ett smack på den idén alltså, inte ens Aftonbladet skulle rynka på näsan innan du pissar på Bert framför tv-kamerorna eller nått..
Ska du bråka med Bert & få uppmärksamhet för det så lär du antingen skada honom fysiskt, eller gilla det han producerar! ;)
En bra låt = Nyckeln till framgång..
"Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet dårå..."