webForumDet fria alternativet

Gudfadern - varför skulle den vara bra?

Film & TV

12 svar · 636 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Inatt såg jag Gudfadern för första gången, och jag måste säga (skriva ;)) att jag är mycket besviken på filmen. Den enda behållningen jag hade av den nästan tre timmar långa filmen var Marlon Brandos otroligt coola röst - resten kunde man ha varit förutan.. Någon hade sagt att filmen var ganska rå också, men enligt mig var det inte direkt något rått inslag.

Jag tycker att Gudfadern inte var någon bra film - men den ligger ju 1:a på IMDB av alla världens filmer.

Såå.. varför var Gudfadern då så bra? Många gillar tydligen filmen.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

När den kom var den typen av scener som i inledning med hästhuvudet så ovanligt realistisk att det satt standard för naket våld. Vad jag kommer ihåg lyftes våldet in på ett sätt som är vardag idag.
Kanske en förklaring men inget att sträva efter.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag vidhåller bestämt att Gudfadern-filmerna är lika intressanta som ett reaggeband skulle vara på ett KKK-möte!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Bire skrev:

Jag vidhåller bestämt att Gudfadern-filmerna är lika intressanta som ett reaggeband skulle vara på ett KKK-möte!

Osäker på hur jag ska tolka dig, men det låter faktiskt oerhört intressant.

UlfT skrev:

Bire skrev:

Ja, jag håller med dig, men slutsatsen av den ev konserten är att den slutar i misär & blev ingen större hit för bandet.. Precis som Gudfadern-filmerna, i mitt tycke! :e

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg

Gudfadern-filmerna är mycket bra. De två senare är bättre imho. :)

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Jag tycker gudfadern är bra, och det finns många anledningar till det.
Men huvudanledningen är, att trots att man vet att det är fel allt Michael gör så på nåt sätt får man sympati för honom. Stämningen i filmen är också bra - närvarokänslan är total.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Bire skrev:

UlfT skrev:

Bire skrev:

Ja, jag håller med dig, men slutsatsen av den ev konserten är att den slutar i misär & blev ingen större hit för bandet.. Precis som Gudfadern-filmerna, i mitt tycke! :e

Låter nästan som en scen ur Blues Brother! :h

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Bire skrev:

Medlem sedan mars 2000542 inlägg

Se om den igen, och tänk på situationen, Gudfadern är en bra film rent "tv-tittande" mässigt (Man bara kollar och analyserar inte)

Men tänker man på vad filmen vill berätta etc, blir den bättre, så är det med alla Puzo's böcker.

Jag blir mest trött i skallen av att höra det där infernaliskt jobbiga mafiosotuggandet..

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

närvaro, inlevelse i rollerna, realistisk, häftig, handling som både går att följa ytligt och djupt, informativ, lagom längd, oförglömlig filmmusik, originell, bra filmad, repliker man minns - "I made him an offer he could'nt refuse", rejält slut som visserligen sätter punkt för berättelsen men inte tankarna om vad som ska hända i fortsättnigen, kärlek, våld, spänning, Brando

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Lasp skrev:

Vad jag kommer ihåg lyftes våldet in på ett sätt som är vardag idag.
Kanske en förklaring men inget att sträva efter.

Usch och tvi för verklighetsförankrade filmer.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)