Jag dricker kaffe. Sitter framför bildskärmen hela dagarna på skolan så.
Vi har en gullig liten kaffemaskin här på JB, kostar bara 3 kr. ;)
Dricker oftast Expresso Choc men hemma blir det vanligt kaffe.
6 svar · 324 visningar · startad av filippo
Sedan något år tillbaka så dricker jag ganska mycket kaffe.
Jag även blivit oerhört kräsen när det gäller kaffe, sedan espressobryggaren kom in i bilden så inhandlas endast mitt kaffe i Italien. Märket är (än så länge) LavAzza, men utbudet är enomt.
Skillnaden mellan Svenskt och Italienskt kaffe är att först att tillverkar man Italienskt kaffe och på resterna som blir kvar gör man det svenska. Så stor anser jag skillanden vara!
Dricker du kaffe, mycket, sort?
Jag dricker kaffe. Sitter framför bildskärmen hela dagarna på skolan så.
Vi har en gullig liten kaffemaskin här på JB, kostar bara 3 kr. ;)
Dricker oftast Expresso Choc men hemma blir det vanligt kaffe.
Jag började min kaffekarriär i flottan/lumpen.
Vi arbetade i skift dygnet runt i ca två veckor non-stop, kaffe var en nödvändighet för att klara sig.
Kanske inte så nyttig dock då man lätt kom upp i en 15-16 koppar per dygn under dessa två veckor.
Däremot har nog det gjort att jag inte är så kräsen vad gäller kaffe. Det mesta går faktiskt i.
Jodå, kaffe dricker jag, lite väl mycket emellanåt. Starkt ska det vara och gärna av märket Zoegas.
Zoega Möllbergs blandning som jag köper omalet i lösvikt.
Tillredningsprocedur för tre koppar morgonkaffe:
Vatten hämtas ur kylskåpet där det stått över natten i ett öppet glaskärl för att klorgas och annat skräp ska dunsta. Tre rågade kaffemått bönor töms i min Zassenhaus kaffekvarn där det mals sakta till fin kornstorlek. Under malningsproceduren värmer jag upp smaklökarna genom att äta cirka tio kaffebönor som jag tuggar väl och länge. Vattnet kokas upp och får svalna till 98 °C då kaffepulvret tillsätts. Blandningen rörs om med en matsked sakta i en halv minut varefter den hälls i en uppvärmd termos via ett Melittafilter.
Njutningsdags :birp 
Re: Kaffe
filippo skrev:
Dricker du kaffe, mycket, sort?
Hyfsat mycket. Jag dricker den där sorten som går i nyanserna brunt till svart och innehåller koffein, nån som känner till den? :q
Usch! Kaffe! x( ;)
Det händer någon gång ibland att jag dricker kaffe endast för att hålla mig vaken. Då blir det den sorten som finns hemma (oftast Löfbergs Lila Columbia).