webForumDet fria alternativet

Hästkastanjsodling

Natur & djur

8 svar · 1 215 visningar · startad av Mr. N.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg
Frågan#1

Nu har jag bestämt mig för att försöka driva upp hästkastanjer från frö, så imorgon ska jag plocka på mig ordentligt med kastanjer från skolan och sedan ska experimentet börja!
Jag har läst mig till en del på Internet:

Hästkastanjer sås bäst direkt efter att de har trillat ner, de ska planteras i sandig jord och jorden får inte vara för kompakt. Nöten planteras bäst med den skrovliga sidan neråt (de som har sett de vackra nötterna vet vilken sida jag menar). Kastanjerna kan sås med fem cm mellanrum och de ska ligga på tre till fem cm djup. Jorden ska hållas fuktig hela tiden.
Kastanjerna placeras lämpligen i mycket solljus.

Jag hade tänkt att plantera i en kruka (eller flera) inomhus men samtidigt ska jag prova att sätta några utomhus under vintern för att sedan kunna plocka in dom på våren. Kastanjer ska tydligen växa ganska fort så jag hoppas på att relativt snart kunna visa bilder på mina framsteg.

Det skulle vara kul om någon annan vill hänga med på experimentet och odla egna kastanjer så vi kan jämföra hur odlingarna blir. Det kan ju vara kul att se hur de geografiska olikheterna spelar in.
Jag vet att oHLLe ska försöka sig på att odla, det var faktiskt han som kom med idén att odla kastanjerna. Men om någon mer är intresserad så är det bara att skriva.

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Hmm. Hade jag haft någon kruka till övers (helst stor sådan) hade jag hakat på.

Får gå ner till någon blomsterhandel någon dag. ;)

Medlem sedan nov. 2002302 inlägg

Just det, det va jag som kom med idén. Om ni nu undrar hur tusan man kommer på en sån sak så var det så här. För ett antal månader sen så dog min blomma som jag hade i fönstret så jag har en tom blomkruka ståendes i mitt fönster. Sen när vi gick på skolgården, som vimlar av kastanjeträd, så kom jag plötslig att tänka på min tomma blomkruka och tänkte att man kanske skulle plantera en hästkastanj i den.

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

*tittar på fönsterbänken*

Hmm.. Du har faktiskt en poäng där. ;) :e

Fel.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Nu har även jag gett mej in i projektet! Vi får se om jag får upp lite bilder senare.

Yey! Inomhusodlingen gick åt helvete, men utomhus har det tagit sig rejält! :)
Smärre bildsamling.
Jag har faktiskt planterat in en planta i kruka också, den växer så det knakar! :D

Ehum... skit i den tidigare länkade sidan. ;)

Uppdatering!
Kastanjen som jag planterade in är bara en pinne med en knopp längst upp, vet inte om den lever fortfarande.
Utomhus växer de på bra, se bifogad bild.
Jag har även infört en kastanj på Stora Aspön, det fanns inga där förut, förhoppningsvis kommer den nya arten inte att ställa till alltför mycket elände med ekosystemet. ;)
Här finns bilder från 2004.

kastanj2005.jpg
Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Har helt missat denna tråden. Fan va coolt :) Diggar trådar som man ser från första gången och slipper vänta två år för att se resultat utan får det direkt, men att det ändå har gått år. Då känns det som man åker tillbaka i tiden.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)