webForumDet fria alternativet

Starkaste filmscenen?

Småprat

53 svar · 2 116 visningar · startad av Viking · sida 3 av 3

Frågan, av Viking

Hej Vilken tycker ni är den starkaste ("bästa" eller hur man nu ska uttrycka det) filmscenen \någonsin\? :) Personligen tycker jag faktiskt att scenen i Sagan om de Två Tornen där Gandalf och Rohirrim störtar ner mot orcherhorden för att hjälpa Théoden, Aragorn och de andra som är instängde vid Helms Klyfta är väldigt bra gjord etc. (Iofs är jag lite Tolkienskadad också :p) Väntar med stor för

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 200171 inlägg

Förutom Schindler's List och Saving Private Ryan, som verkar vara favoriter här, så skulle jag även slå ett slag för en scen i den geniala Office Space, nämligen när grabbarna slår sönder en fax. Kan inte förklaras utan bör ses.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

yos0n skrev:

Förutom Schindler's List och Saving Private Ryan, som verkar vara favoriter här, så skulle jag även slå ett slag för en scen i den geniala Office Space, nämligen när grabbarna slår sönder en fax. Kan inte förklaras utan bör ses.

PC loadletter, what the fuck is PC loadletter?!?

Kanske inte en väldigt stark scen, men väldigt väldigt cool när de dödar faxen (skrivaren?)...

Medlem sedan juli 2002252 inlägg

C.S.I säsong 1 avsnitt 5 när Grissom åker berg och dag banan i slutet. Extremt djupt om man följt resten av säsongen.

Medlem sedan juni 2000277 inlägg

Överlägset: Avrättningsscenen i "Dancer in the dark"

Medlem sedan dec. 2002227 inlägg

Instämmer, slutet av Dancer in the Dark är riktigt obehagligt. Fy fan. Deerhunter scenen är också väldigt bra.

mrhaze: Har nog sett alla CSI avsnitt förutom dom allra första av säsong ett. Nu blir jag ju nästan nyfiken ju!

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

yos0n skrev:

Underbart att höra fler som framhäver genialiteten i officespace. :bire
Trodde man nästan var ensam.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Från Doktor Zhivago:
Mot slutet, när den gamle skröplige Jurij sitter på spårvagnen och tittar ut genom fönstret och ser Lara skymta förbi, som han lämnade mitt i kriget och inte sett på 8 år. Han häver sig ur vagnen, staplar efter henne, försöker ropa efter henne, men hjärtat sviker och han ramlar ihop och dör mitt på torget, samtidigt som hon försvinner bort.

Jag grinar bannemej när jag ser den scenen...

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Där finns två filmer
När Dansar med vargar och shogun
blir upptagna i gemenskapen.
Ganska häftiga båda två...men det räcker med att se dem en gång...tycker jag. :)

R/ jag menar naturligtvis två scener och inte två filmer....

Medlem sedan juli 2003303 inlägg

Bästa scen? Nja, inte vet jag men en jävla rolig och bra scen jag kommer att tänka på är när Walter och the Dude ska lämna över väskan med pengar i the Big Lebowski :)

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Inledningen i Saving private ryan och slutet i American History X när sonen dör är riktigt stara scener.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Ingrid skrev:

Det finns en del tecknade filmscener som ger mig rysningar av välbehag...

...

...och början av Spirit

Där kan man ju lugnt konstatera att soundtracket gör sitt. ;)

Medlem sedan nov. 20027 inlägg

Kill Bill, när Oren Ishii ligger under sängen och tittar på när hennes mamma blir dödad, den scenen ger mig gåshud.

Godfather I när dom dödar alla bossarna i slutet. Ta mig tusan en av de bästa sekvenserna genom alla tider.

Godfather III i slutet när hans dotter blir skjuten, den är underbar den scenen.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

American history X, när han sparkar i bakhuvet mot trottoar kanten!

Medlem sedan juni 2000319 inlägg

Schindler's List - typ hela filmen...

The Pianist - mot slutet när huvudpersonen (orkar inte leta reda på hur namnet stavas) befinner sig i ett övergivet hus och ett tyskt befäl upptäcker honom och han sedan sätter sig ner och spelar för befälet. Vet inte varför riktigt men den scenen berör mig, hela filmen är för övrigt mycket bra.

Kärleksbrev (jo, jag är kille och jag tycker den är bra) - i slutet när hon kommer tillbaka för att reda ut allt och han dör. Starkt och tragiskt.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)