Det är ju lite status (enligt mej) att dricka whisky men jag har ännu inte lärt mej att göra det. Hela min familj dricker whisky utom jag. Därför undrar jag om det finns några knep för att "lära sej" tycka om whisky. :)
obs, seriös tråd!
r/ så då.
33 svar · 1 300 visningar · startad av Gein
Det är ju lite status (enligt mej) att dricka whisky men jag har ännu inte lärt mej att göra det. Hela min familj dricker whisky utom jag. Därför undrar jag om det finns några knep för att "lära sej" tycka om whisky. :)
obs, seriös tråd!
r/ så då.
Den jag köpte igår, "The Ileach", är nog ingenting för nybörjare, men den är förbaskat god!
Det finns ett litet set om sex flaskor på systemet.
Prova dom tillsammans med en som kan förklara vad som smakar vad.
Att spä ut med några droppar vatten (10-20%) är absolute rätt i början.
Att spä ut med några droppar vatten (10-20%) är absolute rätt i början.
Det är _alltid_ rätt att ha vatten i... :)
rekomenderar:
Morrison's Islay Legend
http://www.systembolaget.se/pris/owa/xdisplay?p_varunr=405&p_back=plAlla
Väldigt prissvärd säger dom dom vet
Flera rekommendationer på nybörjarwhisky, som är lite snällare?
Jag lärde mig genom att blanda Whisky och Punch.
Ingen utav de sex som ingår i det är direkt någon nybörjarwhisky dessvärre.
Jag skulle nog säga att The Glenlivet är en ganska mild whisky som är lämplig för nybörjare.
Dessutom bör du veta att det är ganska stor skillnad på både pris, smak och kvalitet när det gäller single malt och blended om vi pratar om whisky från Skottland, och det gör vi hoppas jag. ;)
SirPeter skrev:
Dessutom bör du veta att det är ganska stor skillnad på både pris, smak och kvalitet när det gäller single malt och blended om vi pratar om whisky från Skottland, och det gör vi hoppas jag. ;)
Jack Daniel's är det väl inget fel på :OO :OO ;)
Det är en viss skillnad på om man ska supa sig på whisky eller ta det som ett sällskapdryck d.v.s. dricka en hel flarra eller ta tre-fem stycken glas (4ml ungefärlich).
Whisky on the rocks är en riktig goding, alltså med en eller två isbitar...mmm, goody-goody!
Men när du väll har kommit med eliten så säger jag - med sanningens ord - ju mer rökt&längre lagrad whisky desto bättre, mumma :P
Nybörjarstart: Ta ett glas 2ml on the rocks och så fortsätter du så...or maybe not och då måste du inse fakta, hitta en annan favvo.
Men jag välkomnar dig så hjärtligt, när du har väll kommit till elitens nivå, när du tar en riktigt jävel, syns i dimmorna, Gein :birp
:moose Ha en fortsatt trevlig helg!
//Cheezes - schköööl...!!
P.S. Om du dock gillar kaffe, häll i en jävel, smaka, och då var det klart §e D.S.
Gein skrev:
Flera rekommendationer på nybörjarwhisky, som är lite snällare?
Glöm allt vad singelmalt heter i början, dom "värsta" smakar kraftig torvbrand (eftersmaken).
En lite mildare blended är inte fel, Grants är en som jag gillar skarpt, kanske inte den mildaste men bra nära :e
Grants är, precis som frankof skriver, en fin nybörjarwhisky. Det var faktiskt farbror Grant som lärde mig dricka whisky en gång i tiden.
Jag tror jag ska gå och ta míg en liten Grants nu faktiskt. :)
@nders skrev:
Jag tror faktiskt jag ska gå och ta míg en liten Grants nu faktiskt. :)
I´m right behind you :birp Schkööl!
Nice weekend even to you too, @nders!!
Grants är alldeles för gott, skulle funnits en alkoholfri variant, jag blir full innan jag tycker att det räcker och en halvflaska är bara för att retas.
frankof skrev:
Grants är alldeles för gott, skulle funnits en alkoholfri variant, jag blir full innan jag tycker att det räcker och en halvflaska är bara för att retas.
Välkommen till elitosen, frankof! :birp En jävla schköl på dig å!!
//Cheezes - en massa påfyllda glas väntas...it´s not over yet.
Jag har ett tips: drick , svälj och sen njut. Det är ju sååååå gott med Whiskey:-)
Cheezes skrev:
Nybörjarstart: Ta ett glas 2ml on the rocks och så fortsätter du så...
Helst inte. Isen bedövar smaklökarna. Det är ju synd på en fin whisky. Då är det bättre att blanda med lite vatten, som någon redan föreslagit.
OlleBoop skrev:
Morrison's Islay Legend
En höjdare!
Synd bara att etiketten är så epig...
Det ät ju insidan som räknas det vet vi jhu alla :D :f
Vart har "ovanan" att blanda is i "W" kommit i från?
Vatten, ja, i vissa sorter, is? nänä, bara om det är riktigt äkligt.