Riktigt skum film och jag måste säga att jag aldrig kom in i den, gillade den inte... Däremot är det polarens favoritfilm vilket jag inte kan förstå... :e
Nu har jag tänkt i evigheter. Jag såg Donnie Darko idag, och fastnade på ett par punkter där jag inte riktigt förstod. Hjälp?!
- Vad blev av tanten och hur mycket visste hon?
- Vem var Frank och vad hade han för syfte?
- Varför kunde Donnie se framtiden?
Okej, ska återigen försöka sätta mig in i filmen och svara på frågorna. :)
- Ingen aning om vad som hände med tanten, men hon hade ju skrivit en bok som Donnie av en slump (?) fick tag på - hur kommer jag inte ihåg. :(
- Ja du, jättekaninens syfte var väl att han skulle tjäna som Donnies undermedvetna, kanske?
- Ingen aning.
För övrigt så tror jag inte att det är meningen att man ska "förstå" filmen, det finns nog inget som är rätt eller fel. Man får helt enkelt använda sin egen fantasi. :)
- Det hände antagligen inget speciellt med tanten. Hon visste tillräckligt mycket om "The Tangent Universe" för att skriva en bok om tidsresor.
- Frank var Frank. Någons kompis sopm var bjuden på festet i slutet. Men den Frank som Donnie pratade var "The Manipulated Dead". Som såg till att Donnie gjorde det han gjorde. Frank gjorde så att hans såg den flytande saken ur Solar Plexus och att han hittade pistolen m.m.
- Donnie kunde inte se in i framtiden ensam. Det var Frank som visade framtiden för honom. För Donnie är "The Living Receiver".
"The living receiver is chosen to guide the Artifact into position for its journey back to the Primary Universe."
Sen vad hela filmen handlar om, varför Donnie offrade sig/lät sig själv dö/dog får man ha en egen tolkning på.
var länge sen jag såg den med det som e synd e om man kollar med regisörens kommentarer så säger han typ "jag visste inte rikrigt själv hur jag skulle sluta den".
En ok film, men om han bara skulle bundit ihop det hela bättre, eller lämnat mer till att tänka (typ mullholland drive) så hade den vart bra mycket bättre.. mho.