webForumDet fria alternativet

13 krigaren

Film & TV

5 svar · 329 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Såg denna film igen, den är helt underbar :bire

Det skulle vara kul och se vad som skulle ha hänt om det var verkligt...

Har lite lösa minnen från en bok jag läst, där beskrivs ett möte mellan Araber och "barbarer" från norr...

Dom tyckte att Vikingarna var smutsiga, korkade hedningar :q som inte behandlade sina döda med respekt...

Kommer inte ihåg om det var Snorre eller Gramaticus som skrev det.
Kanske någon här vet?
(Har jag otur så läste jag väl det ur en roman model Röde Orm :r :e då lär jag få skämmas...)

Det hela hände vid en Vikinga begravning i något Arabland...

Om det var möjligt att resa tillbaka i tiden, så är det nog den tiden jag är mest nyfiken på att resa till :bire

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det finns en bokversion av 13:e krigaren (d.v.s. originalet). Den är baserad på manuskript från en arab (hubudpersonen), men omskriven av någon känd nutida förfuttare vars namn undflyr mig (det är för långt till Google ;) ). Boken heter något i stil med "Eaters of the dead". Inte den du tänker på då?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Mötet som jag skrev om har inget med filmen att göra...
Det var något som hände i verkligheten.

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Flyttas från Cafét.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Jag tycker filmen är helt ok, men tänk så jävla bra den hade blivit om man hade skippat Antonio och infödingarna och gjort en riktig vikingafilm istället!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Så vitt jag känner till, har detta möte beskrivits av den arab, ibn Fadlan, som är huvudperson i den filmen. Han har alltså funnits på riktigt. Men i verkligheten stannade hans skildring vid begravningen. Han följde aldrig med nordborna till deras hemtrakter. Resten av filmen har därför ingenting att göra med hur vikingar levde.

Mötet beskrivs här: http://students.washington.edu/cfritsch/ibnfadlan.html

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)