webForumDet fria alternativet

Har de äntligen fattat?

Medier & press

23 svar · 640 visningar · startad av @nders

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg
Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

Det är försent. har inte köpt en enda skiva i år. tror jag köpt mindre än fem skivor senaste tre åren.

För sju år sen kunde jag köpa nästan en skiva i veckan. Nu har man dock vant sig till mp3-formatet så jag vill nog inte gå tillbaka till CD-skivans begränsningar igen. Jag lyssnar inte ens på mina gamla cd-skivor, dom har man ju laddat ner på nätet igen. :)

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Härligt, äntligen kanske man kan fortsätta köpa saker att fylla hyllorna med.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Det är ju USA ja, i Sverige kommer de att höja priserna istället. :OO

Att sänka såpass mycket tror jag gynnar oss konsumenter. I och för sig, jag personligen har aldrig varit någon storkonsument av CD-skivor. Jag har sedan min första egen-ägda CD-skiva för tolv år sedan byggt en samling som inte ens överstiger 50 till antalet (bootlegs borträknade) (jag har säkert fått 30% av skivorna som presenter) och jag köper bara skivor som jag vet att jag absolut kommer att tycka om/lyssna på/samlarobjekt. Med andra ord köper jag bara Bryan Adams och gamla Bon Jovi-plattor. :e

Trots att prisbilden nu kan vara på väg att ändras så kommer nog inte mina köpvanor att ändras. Jag har ju inte varit någon storköpare hittills så varför skulle jag bli det nu, när det dessutom släpps ännu mer skit än för fem-tio år sedan?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Vide skrev:

Japp, för hur kul är det att fylla hyllorna med kopior :q ;)

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Trevligt. Hoppas bara att prissänkningen slår igenom utanför USA också så att inte importörer och skivhandlare ser det som ett sätt att öka på sin avans.

frankof skrev:

Vide skrev:

Inte kul alls, man skall ju ha den gedigna känslan av en nyinköpt produkt och bara sitta och lukta på den. En kopia ger inte samma känsla. ;)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Vide skrev:

frankof skrev:

Vide skrev:

Inte kul alls, man skall ju ha den gedigna känslan av en nyinköpt produkt och bara sitta och lukta på den. En kopia ger inte samma känsla. ;)

Och efter första festen när alla kopior ligger i en hög utanför foderalet och man har varit slarvig med att märka skivorna, hur kul är det då med bara kopior :e
Och nä, jag kommer antagligen inte att köpa mera skivor för att dom blir billigare, alldeles för mycket "skit" ute på marknaden.
Jag orkar inte äns ladda hem skiten ;)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

För sent, för lite. Marknaden är över.

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Jag skulle gissa på att det är försent. En hel generation ungdomar
ser fildelning som en naturlig del av sitt datoranvändande.

Mitt 500'e inlägg.. WOOHOO... grattis till mig!

Jag kan på någorlunda rak arm lista 30-50 skivor jag vill köpa, men inte gör p.g.a priset.

Iofs är inga av dom något som släppts de senaste åren. Så visst måste dom börja producera bättre musik (signa artister som håller mer än en låt).

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag kommer väl inte sluta tanka, men sjunker priset på de skivor jag vill ha till runt hundringen kommer jag avgjort köpa mer skivor än idag.

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

spango skrev:

Jag kommer väl inte sluta tanka, men sjunker priset på de skivor jag vill ha till runt hundringen kommer jag köpa mer skivor än idag.

Kunde inte sagt det bättre själv! :)

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

flat-eric skrev:

spango skrev:

Jag kommer väl inte sluta tanka, men sjunker priset på de skivor jag vill ha till runt hundringen kommer jag köpa mer skivor än idag.

Kunde inte sagt det bättre själv! :)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Mycket bättre än mupp-Berts förslag om höjt pris på brännskivor.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Tycker det är illa för oss som tar jäkligt mycket backup på våra hårddiskar att vi ska betala för alla som bränner mp3or §e

Skämt åsido, mp3 är jäkligt smidigt, kom fram med en vettig betalningslösning a la Apples eller så här i Sverige så ska dom nog få mig till att betala.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jaja. Jag fick i alla fall glatt mottaga ett styck "Roger Waters - Amused to death" och "Camouflage - Sensor" i härlig CD-förpackning idag. De 192 kbits-komprimerade kopiorna som jag har hört ligger inte ens i närheten av hur det låter med riktiga pressade skivor. :)

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Rikard skrev:

Jaja. Jag fick i alla fall glatt mottaga ett styck "Roger Waters - Amused to death" och "Camouflage - Sensor" i härlig CD-förpackning idag. De 192 kbits-komprimerade kopiorna som jag har hört ligger inte ens i närheten av hur det låter med riktiga pressade skivor. :)

Ja, tänka sig att ett komprimerat filformat innebär en försämring.

Ring Aftonbladet!

Ja, jag kommer i alla inte att köpa några skivor som inte sitter på en liten pinne. Betala 100-200 spänn för ett glättigt konvolut? AHAHAHAHA! §e

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

casca skrev:

Rikard skrev:

Ja, tänka sig att ett komprimerat filformat innebär en försämring.

Ring Aftonbladet!

Ja, jag kommer i alla inte att köpa några skivor som inte sitter på en liten pinne. Betala 100-200 spänn för ett glättigt konvolut? AHAHAHAHA! §e

Gillar jag en grupp/artist så sponsrar jag dem gärna med några slantar så att de kan fortsätta producera najs musik...

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

oelbal skrev:

Gillar jag en grupp/artist så sponsrar jag dem gärna med några slantar så att de kan fortsätta producera najs musik...

En anledning så god som någon! :)
Det är bara ett av skälen till att jag gladeligen utökar min 400+ CD-samling. :)

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)