webForumDet fria alternativet

Filmtitel sökes

Film & TV

13 svar · 415 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Söker titeln på en film som jag såg för länge sedan som jag minns var jävligt bra. Det är en film i stil med Alien som kom någonstans i slutet på 70-talet eller början på 80-talet skulle jag gissa iallafall. Är inte säker men någonstans där kanske.

Kommer inte ihåg vad filmen handlar om direkt men jag minns vissa scener. En av rollerna sjunker djupare och djupare ner i havsdjupet i en vit dykardräkt som ser ut som en austronautdräkt, något går snett och han sjunker bara djupare och djupare ner längst med en undervattensvägg, ett berg av något slag. Han kommer såsmåningom till en undervattensstad med helt underbara varelser som uppenbarar sig. De liksom dansar sig fram genom vattnet och de ler som änglar.

I slutet på filmen så reser sig denna undervattensstad upp till havsytan där mannens närmaste vänner väntar i båtar och de återses och så slutar filmen.

Det är någon science fiction-rulle som är i still med Alien och den går väl ut på att de ska upptäcka denna mystiska stad tror jag.

En annan scen som jag kommer ihåg är att en av männen i forskarteamet är lite mystisk och säregen, han utgör ett hot mot de andra i teamet. Han vill gå sin egen väg lite grann.

En annan kille smyger sig upp bakom honom för att försöka övermanna honom med ett järnrör tror jag men han blir upptäckt och mannen vänder sig om och det blir typ slagsmål. Denne mannen som utgör ett hot ger sig sedan av i en liten miniubåt som det blir något fel på. Han fastnar i något tror jag och motorerna pajar. Han sjunker djupare och trycket blir så stort att rutan krossas och han dör givetvis.

Någon idé vad jag är ute efter för film, alltså vad heter den. Jag vill ha den på DVD om den finns.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

The Abyss av James Cameron
(Avgrunden på svenska har jag för mig)

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

En mycket bra film, enligt mig. :bire

Japp, :) Vad duktiga ni är :) Kände genast till den när du nämnde den.

Visste dock inte att det var Cameron som hade gjort den, kanske därför den är så bra. Cameron gjorde ju för övrigt T1 och T2 :)

Läste nu att Cameron även regiserat Aliens :)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Och han älskar atombombsexplosioner, han använder det så ofta han kan i sina filmer. (Det passade sig inte i Titanic dock ;)).

:) Coolt

Medlem sedan aug. 200310 inlägg

Jepp, den finns på DVD. Åtminstone region 1.

Se bara till att få specialutgåvan då den innehåller en 30 minuter längre version där man faktiskt förstår slutet.

Har beställt den från discshop.se :)

Ser fram mot de 30 extra minuterna, har inte sett filmen i sin helhet.

Jag har för mig att den förlängda versionen visades på SVT för nåt år sen. Men det är en läcker film, särskilt förlagan till T-1000 som kommer ringlande genom korridorerna. ;)

Det måste jag ha missat :p

Då har du något att se fram emot! :)
Får mig osökt att tänka på http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=685105#post685105

Ja, det var väldigt likt måste jag säga :)

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)