webForumDet fria alternativet

One hit wonders

Musik

35 svar · 942 visningar · startad av bymarie · sida 2 av 2

Frågan, av bymarie

Kan ni några bra exempel på One Hit Wonders? Alltså låtar som var populära ett tag men sedan fick den sångaren/gruppen inga fler kända låtar.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 2001746 inlägg

Svenska: Eagle Eye Sherry - Save tonight

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

flat-eric skrev:

Dom som gjorde Macarena var väl också one hit wonders eller?

De kan iofs vara "lokalkändisar" i Spanien eller något, antar jag... det lustiga med Macarena är att den var stor i Spanien åtminstone ett år innan den slog ute i världen.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Men Twisted Sister har väl bara EN låt som är riktigt känd?

I Wanna Rock?
Leader Of The Pack?
Be Chrool To Your Scuel?
Stay Hungry :q

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Erik Juhlin skrev:

The Cardigans?

Hoppas det är ironi :o :o

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

flat-eric skrev:

Nope. Både We're not gonna take it och I Wanna Rock blev grymt stora, men även Under the blade och även I Am, I'm Me som blev deras stora genombrott i Europa och främst England :)

Men du är ju ett stort fan, så att du känner till en massa låtar och tycker att de är stora är ju inte så konstigt. Bland geneme man tror jag att situationen är annorlunda. Själv kunde jag på rak arm bara komma på We're not gonna take it, men medger att jag även känner till låten I Wanna Rock (och kanske även hört de andra).

Vi kan väl komma överens om at We're not gonna take it är deras absolut största hit och den Twisted Sister-låt flest människor känner tiill?

Web-Tor skrev:

I Wanna Rock?

Den hade jag glömt.

Web-Tor skrev:

Leader Of The Pack?

Cover? I så fall räknas den ju inte riktigt, tycker jag.

Web-Tor skrev:

Be Chrool To Your Scuel?
Stay Hungry :q

Dessa två titlar säger mig ingenting (men det är möjligt att jag hört dem). I min - och många andras - värld är dessa låtar inga hits.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Bara för att de inte har fler än en eller två klassiker behöver det inte betyda att de var ett one hit wonder. Hits behöver ju inte bli klassiker...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Thorsander skrev:

Svensk: Trance Dance - Don't say go

Hey!
Ett av de största svenska banden under 80-talet ett one hit wonder..? :o

..eller inte. ;)

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Men du är ju ett stort fan, så att du känner till en massa låtar och tycker att de är stora är ju inte så konstigt. Bland geneme man tror jag att situationen är annorlunda. Själv kunde jag på rak arm bara komma på We're not gonna take it, men medger att jag även känner till låten I Wanna Rock (och kanske även hört de andra).

Men ändå fast de kanske bara har två låtar som vanligt folk känner igen så tycker jag ändå att de absolut inte kan räknas som one hit wonders (dels för att de har två låtar folk känner igen ;) ) men även för att de flesta OHW bara släpper en skiva om helst det! Ibland kan det bara bli en singel också.

Och att kalla ett band för one hit wonders som spelade 10 år endast på barer för att få ett skivkontrakt skulle iallafall inte jag göra :)

För att stärka mina uttalanden vill jag också citera Twisted med följande stycke: ;)
"We're no overnight sensation, no cinderella fantasy"

Vi kan väl komma överens om at We're not gonna take it är deras absolut största hit och den Twisted Sister-låt flest människor känner tiill?

Det kan jag dock hålla med dig om :)

Medlem sedan feb. 2003531 inlägg

Thorsander skrev:

Han har väl haft fler hitar än den?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Eagle Eye Cherry släppte även ifrån sig When mermaids cry, som har spelats en hel del. Men hur definieras "hit"?

Även Falling in love again känner jag igen, när jag studerar låtlistan från hans första album.

Mvh

Medlem sedan feb. 2003531 inlägg

Jag tycker att Eagle Eye Cherry är en mer etablerad artist än den vanlige one-hit-wonder-makaren. Han har väl sålt väldigt mycket album både här och i USA?

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Jo, han var väl en av de mest spelade artisterna för ett par år sedan i USA om jag inte minns fel.

För två år sedan ungefär hade han ju också Are You Still Having Fun som blev rätt känd och är grymt bra :)

Medlem sedan aug. 2001746 inlägg

Whops, drar tillbaka mitt påstående ;)

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Ztv kör en ganska skön serie/program som heter "One Hit Wonder".
De spelar videos från en massa one hit wonders helt enkelt.

Det är väl iofs mer som ett tema på musiken istället för ett program? :stud men men... Intressant är det i alla fall.

Spelas just nu när detta inlägg skrivs. ;)

Medlem sedan sep. 20012 186 inlägg

Thorsander skrev:

Dementeras, han har släppt ytterligare en skiva efter den med bl.a "Are u still havin' fun", så det påståendet bör du ochså dra tillbaka tycker jag :)

Bjuder till med Nada Surf - Popular, dom släppte en singel med tillhörande video, inget album om jag inte minns fel, sen blev det tyst, såg dock att dom hade en låt på top 50 på P3's tracklista...

Medlem sedan jan. 2003270 inlägg

Gandalf skrev:

Thorsander skrev:

Dementeras, han har släppt ytterligare en skiva efter den med bl.a "Are u still havin' fun", så det påståendet bör du ochså dra tillbaka tycker jag :)

Bjuder till med Nada Surf - Popular, dom släppte en singel med tillhörande video, inget album om jag inte minns fel, sen blev det tyst, såg dock att dom hade en låt på top 50 på P3's tracklista...

Om det räcker med att ha släppt mer än ett album så är ju definitivt inte Twisted Sister ett one hit wonder :OO

Jag har ett album med Nada Surf. Det heter High/Low och innehåller bland annat låten Popular ;)

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)